Prøv avisen
Interview

S-ordfører: Jeg har aldrig været i tvivl om alvoren i klimatruslen

Jens Joel, klimaordfører for Socialdemokratiet. – Foto: Folketinget

Socialdemokratiet har bebudet en ny kurs med klimapolitikken, hvis de får regeringsmagten efter næste valg. Kristeligt Dagblad har talt med klimaordfører for Socialdemokratiet Jens Joel om udfordringerne på klimaområdet

Jens Joel, der har de seneste par dage været meget fokus på det globale mål om at begrænse opvarmningen til under to grader. En ny rapport fra internationale forskere påpeger, at det ikke er nok. Skal den begrænses til maksimalt 1,5 grader, eller er 2 grader tilstrækkeligt?

Vi ønsker at begrænse den til mindre end to grader, og det er på linje med det, der står i Paris-aftalen. Tallene i den nye rapport er selvfølgelig alarmerende, men det er jo ikke på den måde nye oplysninger, og vi, der følger det her felt, har aldrig været i tvivl om alvoren.

Hvad er de tre vigtigste klimatiltag, som Socialdemokratiet vil arbejde på at få flertal for i det næste folketingsår?

Vi mener, at det skal gå hurtigere med at få de fossile brændstoffer ud, så vi vil gerne have Danmark fossilfrit i 2045. Derudover skal vi have en halv million biler, som ikke udleder CO2 i 2030. Det skal komme oven i en indsats med busser, togdrift og så videre, men på privatbilismen er vi nødt til at gøre ekstra meget. Det er her, det stadig går i den helt forkerte retning. For at skubbe elbilsalget i gang har vi foreslået, at de, der køber firmabiler, får mere gunstige vilkår ved køb af elbiler. Vi har foreslået, at kommunerne får et kontanttilskud på 10.000 kroner, hvis de køber elbiler til deres ansatte på plejehjem og så videre, og at man bruger national finansiering til at sikre ladningsstrukturen, så man kan tanke op hurtigt, hvis man kører på tværs af landet i en elbil. Og så skal vi holde afgiften på elbilerne i ro og ikke hæve den, som det lige nu er planlagt til den 1. januar. Når det kommer til landbrug, så skal det ikke kun handle om, hvor meget CO2 vi fremadrettet holder op med at udlede, men også hvor meget vi kan binde og hive ud af luften via skovdrift.

Skal Danmark være foregangsland på klimaområdet?

Ja. Af hensyn til klimaet, men også for at sikre den position, som dansk erhvervsliv har. Det giver os nogle fordele i forhold til arbejdspladser og økonomi, at vi er først med at udvikle nye løsninger, som kan sælges i andre lande. Overordnet handler det om, at hvis man skal lave en mere ambitiøs aftale på globalt plan, så er der nogen, der skal gå forrest og det bliver nok ikke Donald Trump. Derfor er EU nødt til at påtage sig den rolle, og hvis vi skal gøre det, skal der være nogen internt, som kan presse de andre lande med.

Hvordan har sommeren i år ændret dit personlige syn på klimaforandringer?

Det har den ikke. Jeg arbejdet meget med emnet, så jeg ved godt, at den ikke er alene om at vise, at der er klimaforandringer. Men jeg tror, der er mange andre, der har fået problemet illustreret nu.

Hvad gør du selv privat for at hjælpe klimaet?

Jeg ved ikke, om det er specielt relevant. Alle kan selvfølgelig bidrage ved at have kødfrie dage, isolere deres hus eller tage et biltog i stedet for et fly på ferie, som vi gjorde i år. Men først og fremmest mener jeg, det er politiske beslutninger, der skal sikre, at vi når i mål. Man skal ikke gøre det til et individuelt ansvar på den måde.