Statsministerens Bilka-besøg tyder på lang valgkamp

Kommunikationseksperter vurderer, at Socialdemokraterne bruger sin nye kampagne til at forberede vælgerne på den egentlige valgkamp. Det vil tage tid

Under besøget i Bilka i går, hvor statsministeren besøgte sin ungdoms arbejdsplads, talte Helle Thorning-Schmidt (S) med nogle af de ansatte, hvoraf omkring en tredjedel er af anden etnisk baggrund end dansk. -
Under besøget i Bilka i går, hvor statsministeren besøgte sin ungdoms arbejdsplads, talte Helle Thorning-Schmidt (S) med nogle af de ansatte, hvoraf omkring en tredjedel er af anden etnisk baggrund end dansk. - . Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Bilka i Ishøj sydvest for København kan næppe være utilfreds med den omtale, virksomheden fik i går. Der var i hvert fald mange rosende ord om Bilkas integrationsindsats for medarbejdere fra statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), da hun under stor medieopmærksomhed besøgte sin ungdoms arbejdsplads.

Besøget lå i lige forlængelse af statsministerens nytårstale og Socialdemokraternes nye kampagne under sloganet ”Det Danmark du kender.” Et af de centrale budskaber er, at der skal stilles krav til indvandrere og flygtninge om at arbejde mere for at kunne modtage kontanthjælp.

Eksperter i politisk kommunikation vurderer, at Socialdemokraterne er i gang med at forberede vælgerne på den egentlige valgkamp. Udtrykt i pr-sprog forsøger partiet at ”prime” vælgerne - et udtryk, der kendes fra malerfaget, hvor man også primer eller grunder en overflade, før den egentlige maling lægges på.

Politisk analytiker og pr-rådgiver Jon Kiellberg fra Kiellberg Kommunikation fremhæver, at det centrale i Socialdemokraternes kampagne ikke er, om vælgerne her og nu falder i svime. Det handler mere om, hvorvidt partiet på længere sigt kan vinde vælgernes gunst tilbage.

”Derfor ser jeg heller ikke tegn på, at valget står lige for døren. Derimod har man nu åbnet for et længere forløb frem til valget, og det forløb kan inddeles i tre faser,” siger Jon Kiellberg.

”Den første del er annoncekampagnen, der skal skabe en tryghedsfornemmelse hos vælgerne. Den anden del kan komme til at køre meget mere på, at velfærdssamfundet vil blive udsat for en nulvækstmassakre, hvis Venstre får magten, og endelig vil Socialdemokraterne i den sidste del af valgkampen formentlig angribe Lars Løkke Rasmussen endnu mere personligt, end det er sket indtil nu.”

Jon Kiellberg tvivler dog på, at Socialdemokraterne kan nå at vende vælgerstemningen på de tre-fire måneder, der er til rådighed, hvis valget skal holdes inden sommerferien. Valget skal senest holdes den 14. september.

Han nævner, at budskabet om ”det Danmark du kender” bliver uklart, når der samtidig kommer en historie ud om, at Finansministeriet og finansminister Bjarne Cory-don (S) vil måle og kontrollere politibetjente, lærere og andre offentlig ansattes effektivitet.

Ekspert i retorik, lektor Sine Nørholm Just fra Copenhagen Business School, CBS, fremhæver, at der skal mere end en kortvarig annoncekampagne i aviserne til at vende de negative meningsmålinger for regeringen.

”Det afgørende er, hvor stort et momentum kampagnen får. Det vil sige, om medierne går videre med annoncernes emne, så det når længere ud. Og især hvordan emner bliver taget op. Jeg abonnerer ikke på det gamle mundheld om, at enhver omtale er god omtale, i hvert fald ikke i politisk kommunikation,” siger Sine Nørholm Just.

I de senere år har flere partier benyttet sig af annoncering også uden for de egentlige valgkampe for at trænge igennem til offentligheden. Det gælder for eksempel Liberal Alliance, der flere gange har sat helsidesannoncer i danske dagblade, og Dansk Folkeparti har slået annoncer op på togstationer landet rundt.

Ifølge Sine Nørholm Just er det en måde for partierne at sikre sig, at de kan kommunikere helt på deres egne betingelser uden pressen som filter.

Når Socialdemokraterne bruger sloganet ”Det Danmark du kender”, kan de sige, at de økonomiske reformer har været nødvendige for at kunne bevare velfærdssamfundet, som det er.

Det minder lidt om det gamle konservative slogan ”forandre for at bevare”, og en af udfordringerne for Socialdemokraterne bliver netop at undgå at blive skudt i skoene, at de er blevet for konservative.

”Det fine ved sloganet 'Det Danmark du kender' er, at det kan udfoldes i det uendelige, hvad enten det handler om uddannelsespolitik, udviklingsbistand, omsorg for ældre eller sundhed. Derfor kan man godt forestille sig, at Socialdemokraterne vil bruge det som valgslogan, når valget udskrives,” siger Sine Nørholm Just.