S vil vinde velfærdsdagsordenen tilbage

Den socialdemokratiske kongres bliver et forsøg på at vinde velfærds- og tryghedsdagsordenen tilbage, især fra Dansk Folkeparti

Når Socialdemokraterne i denne weekend samles til kongres i Aalborg, skal det blandt andet handle om velfærdspolitik og europapolitik. Her ses fra partiets sommergruppemøde politisk ordfører Magnus Heunicke (tv.), statsminister Helle Thorning-Schmidt og gruppeformand Henrik Dam Kristensen. –
Når Socialdemokraterne i denne weekend samles til kongres i Aalborg, skal det blandt andet handle om velfærdspolitik og europapolitik. Her ses fra partiets sommergruppemøde politisk ordfører Magnus Heunicke (tv.), statsminister Helle Thorning-Schmidt og gruppeformand Henrik Dam Kristensen. –. Foto: Nils Meilvang.

Kommunal- og regionsrådsvalget om halvanden måned kommer til at stå i fokus, når Socialdemokraterne denne weekend samles til konges i Aalborg.

Halvdelen af landets 98 borgmestre er i dag socialdemokrater. Ritzau har talt med 36 af lokalformændene, og flere af dem forventer, at det bliver svært at fastholde de 49 borgmesterposter.

Kampen handler i høj grad om at vinde velfærds- og tryghedsdagsordenen tilbage. Målingerne har på det seneste været noget uenige om, hvordan Socialdemokraterne står, især i forhold til Dansk Folkeparti. Nogle viser dødt løb mellem de to partier, andre at DF klart har overhalet S, og endnu andre at Socialdemokraterne stadig er det klart næststørste parti i Folketinget.

Generelt ligger Socialdemokraterne og hele regeringsblokken dog historisk lavt.

Derfor skal vælgerne nu for alvor overbevises om, at velfærdspolitikken trods alt ligger bedst i Socialdemokraternes hænder. Partiets ejerskab til velfærdspolitik skal tages hjem, som en central socialdemokratisk kilde udtrykker det.

Konkret skal temaet social dumping gøres til en kommunalpolitisk mærkesag. Længe har det handlet om forholdet mellem EU og medlemslandene og arbejdskraftens frie bevægelighed, og det har passet fint til Dansk Folkepartis EU-kritiske linje.

LÆS OGSÅ: S-vælgere: Farvel til Thorning vil styrke regeringen

Det er klart, at det er et vanskeligt område for os, men man kan faktisk lokalt sætte meget effektivt ind, når man ikke vil bruge skattekroner på østeuropæisk arbejdskraft, siger partisekretær Lars Midtiby.

Han nævner, at man i flere kommuner, for eksempel København og Holstebro, har haft succes med at sætte de såkaldte sociale klausuler ind i kontrakter om kommunale byggerier. Klausulerne sikrer, at virksomhederne ikke kan underbetale eller udnytte sin arbejdskraft.

Dansk Folkepartis leder, Kristian Thulesen Dahl, vil efter alt at dømme få et par skarpe ord med på vejen om partiets hykleri i velfærdspolitikken, når statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) i formiddag holder sin tale til de delegerede.

Kritikken kommer dog til at ligge milevidt fra daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussens (S) bandbulle i 1999, da han sagde, at Dansk Folkeparti aldrig bliver stuerent.

Socialdemokraternes analyse er, at Dansk Folkeparti i en del kommuner bliver afgørende for, om der også efter valget vil sidde en socialdemokratisk borgmester. Lokalt, hvor de ideologiske skel er mindre udtalte, findes der allerede i dag konstitueringer med både S- og DF-deltagelse.

Interessant nok er der også på landsplan tegn på, at de to partier rykker tættere sammen.

Det begyndte for godt et år siden, hvor regeringen overraskende indgik et trafikforlig med Dansk Folkeparti og Enhedslisten. Siden kom DF med i de brede forlig om læreruddannelsen og folkeskolen. Og senest gjaldt det den 28 milliarder kroner store togfond, som ingen af de øvrige borgerlige partier ville være med i.

Netop togfonden bliver også et af slagnumrene på kongressen i Aalborg. Socialdemokraterne ser fonden som den store vindersag, fordi man dels kan love borgerne hurtigere togtransport mellem landsdelene, og dels kan slå på, at pengene skaffes ved en rimelig og ensartet beskatning af olien i Nordsøen.

Her er en klar ideologisk kant til blandt andre Venstre og Liberal Alliance, der mener, at fonden og beskatningen af olieselskaberne gør det dyrere at være dansker og vil koste arbejdspladser.

De delegerede, som ankommer med tog, vil allerede på Aalborg Station få at vide, hvor meget tid de kan spare på turen, når jernbanenettet er moderniseret. Finansminister Bjarne Corydon (S) vil desuden på en særlig workshop svare på spørgsmål om fonden og togene.

Endelig skal Socialdemokraterne vedtage et nyt Europaprogram. Her bliver der ikke som for eksempel hos De Konservative, der også holder sit årlige møde denne weekend, vaklen i geledderne. Socialdemokraterne bakker fortsat helhjertet op om EU, men partiet ser kritisk på den økonomiske kurs, unionen har fulgt de senere år under de overvejende konservativt ledede europæiske regeringer.