Salg af brætspil stormer frem

Over hele verden udvikles og sælges brætspil som aldrig før. Både spillere, forskere og sælgere ser det som en modreaktion på årtier med elektroniske spil

"Nu har vi i flere år siddet og gloet på en skærm hver for sig. Det har været spændende, fordi det var nyt, men nu vil vi også gerne andre ting," siger legeforsker Carsten Jessen, center for undervisningsudvikling ved Aarhus Universitet.
"Nu har vi i flere år siddet og gloet på en skærm hver for sig. Det har været spændende, fordi det var nyt, men nu vil vi også gerne andre ting," siger legeforsker Carsten Jessen, center for undervisningsudvikling ved Aarhus Universitet. Foto: Linda Kastrup/.

Salget af brætspil vokser voldsomt samtidig med, at der både i Danmark og på verdensplan udvikles flere spil med pap, terninger og brikker end nogensinde før.

Både forhandlere, forskere og brætspilsentusiaster ser spillenes succes som blandt andet en modreaktion på årtiers optagethed af elektroniske spil.
LÆS OGSÅ: "Brætspil er små bidder af oplevelser"

Nu har vi i flere år siddet og gloet på en skærm hver for sig. Det har været spændende, fordi det var nyt, men nu vil vi også gerne andre ting, siger legeforsker Carsten Jessen, center for undervisningsudvikling ved Aarhus Universitet.

Det er ikke kun salget af brætspil, der er steget. Også antallet af nyudviklede spil er eksploderet. Det kan man blandt andet se på verdens største årlige brætspilmesse i Essen i Tyskland, der har været afholdt i 40 år. I 2008 præsenterede udviklerne 350 nye spil. I år var det steget til over 1000 spil. Thomas Vigild er spiljournalist og medstifter af en årlig brætspilspris Guldbrikken.

Han mener, der er en helt særlig gevinst ved at samles om et bræt på bordet fremfor eksempelvis at spille sammen eller alene foran en skærm:

Alene det, at man sidder overfor hinanden, skaber en helt anden dynamik. Man bruger også nogle andre sanser, når man rører ved kort og brikker og slår med terning. Og så skal man tilpasse sig situationen, aflæse andres kropssprog og udfordre sig selv ved at spille roller, som eksempelvis flådekaptajn eller ejendomsspekulant, siger Thomas Vigild.

I den landsdækkende boghandlerkæde Arnold Busck er salget af brætspil steget med i omegnen af fem procent om året de seneste fem år. Især quizspil, psykologiske brætspil og de nyere smalle familie- og voksenspil har haft fremgang, fortæller kommunikationschef Andreas Nordkild Poulsen:

I modsætning til computer- og webbaserede spil er det noget, hvor man er fælles og fysisk sammen i vennekredsen eller familien. Trods de mange elektroniske medieplatforme er brætspillet noget, som vi åbenbart stadig har behov for, siger han og tilføjer: Heldigvis.

Udbuddet af spil er også blevet bredere, så der i dag findes spil til mange flere forskellige situationer, køn og aldersgrupper, fortæller Claus Møller Jensen. Han er indehaver af internetbutikken for brætspil Boardgamer. Firmaet har eksisteret i syv år og har oplevet vækst hver eneste måned i årevis:

I årtier var mange brætspil mest for rollespilsnørder, eller også spillede man klassiske spil som ludo, skak og matador. Men i dag ser vi langt mere alsidige spil. Eksempelvis Pandemic hvor man arbejder sammen for at forhindre verden i at gå under af sygdom. Eller det populære spil Twilight Struggle om den kolde krig. Samtidig har spillene fået en højere kvalitet brikker og bræt er ofte meget lækre og flot og sjovt designet.

Legeforsker Carsten Jessen ser også brætspillenes succes som en del af en overordnet global trend, hvor spil som koncept spredes til alt fra reklameverdenen til undervisning og erhvervslivet. Man kalder det gamification eller spilificering hvis man skal forsøge at oversætte det til dansk.

Brætspil bruges eksempelvis også i stigende grad af store virksomheder både i Danmark og i udlandet til at afprøve nye idéer eller motivere medarbejderne:

Der bliver spillet mere end nogensinde før i verdenshistorien. Spil er blevet et utroligt populært redskab til at motivere, sælge eller udbrede et budskab. Det er båret frem af computerspil, men gælder også brætspil. Og for de generationer, der er vokset op med computerspil, er det at gå ind i et spil og tage en rolle på sig helt naturligt. Så det er formodentlig noget, vi kun kommer til at se mere af, siger Carsten Jessen.

Familieliv side 18