Prøv avisen

Sidste klip for københavnere

Et københavnsk klippekort til to zoner. Kortene kan bruges juni ud, men sidste mulighed for at købe et er i morgen.

I morgen langes de sidste pap-klippekort over disken i hovedstadsområdet. Kritik af rejsekortet har udskudt klippekortets levetid flere gange undervejs

Igennem 40 år har de været mange københavneres faste følgesvend. I begyndelsen var de kun gule, men siden kom der også blå og efterhånden flere farver. De blev skabt til bus- og togtrafik, men princippet har været en inspiration for såvel måden, Statens Uddannelsesstøtte udbetales på, som måden, trafiksyndere bid for bid kan miste kørekortet på.

I morgen ophører salget af klippekort i hovedstadsområdet. Kortene kan imidlertid bruges frem til den 30. juni, og derfor har københavnere været ude at købe kort, de kan bruge i de kommende måneder.

Ifølge Christian Linnelyst, salgschef i DSB, har salget af klippekort været stabilt frem til midten af januar, men især den seneste uge har der været et markant øget salg til klippekort-hamstrende københavnere. Samtidig er salget af rejsekort dog steget tilsvarende.

”Det ser ud til, at mange har ventet til sidste sekund med at tage stilling,” siger han.

Når de sidste klippekort er købt i morgen, er det definitivt slut med at få klippekort i Københavnsområdet. I forvejen har kollektive trafikanter på det øvrige Sjælland, Lolland-Falster samt det nordlige og sydlige Jylland allerede taget afsked med klippekortene, mens kunder hos midtjyske Midttrafik, fynske Fynbus og bornholmske BAT endnu en tid kan beholde deres kort.

I flere omgange er det ellers lykkedes københavnerne at forlænge klippekortets levetid. Oprindeligt var planen, at det skulle ophøre i sommeren 2013, men dette blev udskudt først et år og siden yderligere et halvt år. Udskydelsen skyldtes i høj grad tekniske vanskeligheder med rejsekortet, som erstatter klippekortene, men formentlig også, at københavnerne har holdt af klippekortene, vurderer trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet.

”Københavnerne har haft mulighed for at bruge klippekort mere varieret end folk i andre landsdele, og på nogle punkter har de været smartere at bruge end rejsekortet,” siger han.

Søren Englund, centerchef hos Movia, tror ikke, at københavnerne er større klippekortnostalgikere end andre danskere. Han peger i stedet på, at den kollektive trafik i hovedstaden er langt mere kompleks, har langt flere passagerer og omfatter langt flere forskellige transportformer - busser, DSB-tog, S-tog, lokalbaner og Metro - end i det øvrige land.

”Når noget skal forandres, skal vi lige vænne os til det, men tallene viser, at det allerede er lykkedes at rykke mange over til rejsekortet,” siger han.

I 2012 solgte Movia 85 millioner klippekortrejser og to millioner rejsekortrejser. I 2014 var det ændret til 50 millioner klippekortsrejser og 30 millioner rejsekortrejser.