Rivaliserende udbydere er i skak-strid på folkeskoler

I går åbnede projektet ”SkakMat” på en skole i Gilleleje. Samtidig er lærere i Hjørring og Frederikssund ved at være parate til at undervise efter projektet ”Skak+Mat”. Bag navneforvirringen ligger en strid mellem udbydere af skak som matematiktræning

”SkakMat”-projektet blev i går præsenteret på Gilbjergskolen i Gilleleje. Her ses undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) observere elever fra de mindre klasser under et skakparti.
”SkakMat”-projektet blev i går præsenteret på Gilbjergskolen i Gilleleje. Her ses undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) observere elever fra de mindre klasser under et skakparti. . Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix.

Siden en undersøgelse for halvandet år siden pegede på, at skak kan gøre skolebørn bedre til matematik, er der søsat flere projekter, hvor eleverne tilbydes en times ugentlig skak under den såkaldt understøttende undervisning.

Interessen er så stor, at flere udbydere nu konkurrerer indbyrdes på området, og forvirringen bliver ikke mindre af, at rivaliseringen står mellem ”Skak+Mat” fra Dansk Skole Skak (DSS) og ”SkakMat”, som er udarbejdet af matematiker og skakspiller Jan Andersen og skoleleder Torben Lind.

I går var undervisnings- minister Ellen Trane Nørby (V) med til at åbne ”SkakMat” på Gilbjergskolen samt to lokale børnehaver i Gilleleje i Nordsjælland. Skoleleder Torben Lind fortæller, at projektet bygger på en idé, han og Jan Andersen udviklede i 2008, da Lind var leder på Tranegårdsskolen i Hellerup. Siden har idéen også været udfoldet i Hørsholm og Høje-Taastrup.

”Lige siden har vi arbejdet videre med, hvordan man kan hæve fagligheden i matematik gennem nogle opgaver, som bruger skak som værktøj. Idéen er ikke, at eleverne skal være verdensmestre i skak, men at de skal bruge skak til at blive verdensmestre i matematik,” siger Torben Lind, der forklarer, at forskellen på hans og Dansk Skole Skaks koncept netop er, at ”SkakMat” ikke handler om at spille skak, men kun om at løse opgaver.

Men spørger man Mikkel Nørgaard, programleder for læring under DSS, ligner opgaverne i de to projekter hinanden til forveksling, og han mener, dette skyldes, at konkurrenten er stærkt inspireret af det materiale, DSS tidligere havde liggende frit tilgængeligt på internettet.

Han er derfor irriteret over, at undervisningsministeren i går valgte at tage til Gilleleje i stedet for Frederikssund, hvor DSS netop har igangsat ”Skak+Mat” på otte lokale skoler.

Her skal lærere og pædagoger uddannes til at kunne undervise børn i 0.-3. klasse en time om ugen i skak som støtte til matematik. Et tilsvarende arbejde er lige sat i gang i Hjørring.

”Vores projekter er de eneste, der er forskningsbaserede og it-understøttede, og det bygger på den idé, at de lokale lærer at undervise efter det. Det tror vi mere på end de projekter, hvor en konsulent kommer ud i en periode, men når den er forbi, sker der ikke mere,” siger Mikkel Nørgaard.

”Skak+Mat”-projektet i Frederikssund har fået støttemidler fra A.P. Møller Fondens Folkeskoledonation. Ifølge Mikkel Nørgaard er der stor vilje til at støtte skak, fordi det har vist sig, at skak er effektiv træning i nogle af de tankemåder, som er nødvendige for at forstå matematik.

Mens det ikke er helt klart, hvor identiske opgaverne fra de to skak-koncepter er, så henviser begge udbydere til den samme forskning. I begyndelsen af 2015 kunne professor Michael Rosholm fra Trygfondens Børneforskningscenter offentliggøre resultater fra fem aarhusianske skoler med flere end 600 elever involveret.

To tredjedele af klasserne fik erstattet 21 matematiktimer med undervisning efter Dansk Skole Skaks ”Skak+Mat”-koncept, og professoren konkluderede, at denne udskiftning gjorde dem markant dygtigere til matematik end dem, der havde den almindelige matematiktime.

”Med tre-fire måneders skak var det muligt at løfte eleverne trekvart skoleår i matematik. Jeg tænker, at det skyldes den anderledes tilgang og den kendsgering, at skak er egnet til at træne koncentration, hukommelse og tålmodighed,” forklarer Michael Rosholm, som dog understreger, at andre aktiviteter som musik kunne tænkes at have en lignende effekt.

Hvad angår rivaliseringen mellem ”SkakMat” og ”Skak+Mat”, er Michael Rosholm bekendt med, at begge henviser til hans resultater, men han kender ikke de to projekters opgavedesign godt nok til at kunne sammenligne dem. Hans forskning har set mere på effekten på matematikkundskaber end på, hvad der foregik i skaktimerne. Tilsyneladende har Torben Lind det på samme måde:

”Forskningen dokumenterer overbevisende, at skak kan skabe markant fremgang i matematik. Hvilket andet værktøj i værktøjskassen tilbyder denne effekt? Det er det, vi tager afsæt i i vores læringskoncept, men jeg skal ikke kunne sige, hvor meget det ligner det koncept, som blev anvendt i Aarhus.”