Prøv avisen

Bør en læge grine ad sin patient?

Alle er enige om, at læger gerne må grine med patienter. Men må de grine ad dem? Billedet her er fra filmen "Patch Adams", hvor Robin Williams spiller en læge, som bruger humor som en del af behandlingen af sine patienter.

Det er uetisk at gøre grin med de mennesker, som man behandler, mener lægelig direktør. Men latteren kan være en nødvendig ventil for frustrationer, mener humorekspert

Er det i orden, at en læge griner ad sine patienter, når han spiser frokost med sine kollegaer i personalestuen?

Nej, det er det ikke, mener Torben Mogensen, lægelig direktør ved Hvidovre Hospital. Han kalder det tværtimod direkte utilstedeligt.

”Når man taler grimt om sine patienter, er det et tegn på manglende respekt. Derfor sørger vi for at tale jævnligt om den tone, vi har om patienterne, også selvom de ikke er til stede. At gøre grin med patienter er direkte uetisk,” siger han.

Han mener, at det er fint at grine med patienterne, hvis de selv kommer med sjove bemærkninger. Men den form for humor, hvor man taler nedladende om patienter i personalerummene, er ikke i orden. For ifølge ham kan en hånende tone i personalerummet let smitte af på tonen over for patienterne, og det går ikke.

"Vi havde en kvindelig patient, som skulle have amputeret et ben. En kollega sagde, at patienten altid havde været en sild. Og nu var hun en benfri sild! Det kunne patienten sagtens grine ad, og sådanne ting kan vi have det sjovt med og fortælle videre, men patienten skal være med på den," understreger han.

Formand for Dansk Sygeplejeråd, Irene Hesselberg, har haft flere patienter, som har fået hende til at trække på smilebåndet og dele historier med kollegaer.

For eksempel havde hun en kvindelig patient med to defekte nyrer, og derfor måtte hun naturligvis ikke drikke noget. Uden funktionsdygtige nyrer er det vanskeligt at skille sig af med væsken. 

Hver gang kvinden havde været hjemme, kunne de dialysere tyve liter væske ud af kvinden, som hver gang forklarede sig med, at det var den høje luftfugtighed, der var skyld i det. Hun havde i hvert fald ikke drukket noget.

”Det kunne vi få nogle gode grin over, så på den måde har jeg jo være med til at grine ad en patient. Når det er sagt, er det meget vigtigt, at det ikke bliver nedladende. Vi er i en branche, der skal kunne rumme alle, og derfor er det meget vigtigt, at vi respekterer hvert menneske og ikke taler ned til folk,” siger Irene Hesselberg. 

Hun mener dog - modsat Torben Mogensen - at det kan være nødvendigt at grine ad nogle af de ting, der sker på arbejdspladsen i en presset og hektisk hverdag.

”Når man kom ud af den stue, hvor man har oplevet noget besynderligt, kan man altså have brug for at ventilere - og nogle gange bliver det delt i personalerummet,” siger hun. 

Netop at bruge humor og grin som en slags ventil for frustrationer er vigtigt, mener humorekspert- og konsulent Rune Green. 

"Når man er på en arbejdsplads med udfordringer, og dem er der jo mange af på et hospital, tror jeg, at det er vigtigt at kunne bruge humoren som en slags bearbejdningsmekanisme," siger han.

Ifølge ham er det ikke et problem at gøre grin med patienterne, så længe det ikke sker i deres påhør: For hvad man ikke ved, har man ikke ondt af, siger han

"Man skal selvfølgelig ikke gøre grin med sine patienter i sådan en grad, at dine kollegaer i frokoststuen bliver stødt. Når humoren bliver til hån, er det jo ikke humor længere."