Skolebørn lærer digital dannelse med TDC

Den danske teknologivirksomhed er med i et projekt om et digitalt kørekort til skolebørn. Vi føler et medansvar for at sikre, at teknologien bruges positivt, siger virksomheden

10 skoleklasser har været med til at prøvekøre undervisningsmaterialet WiFive, som er bygget op om emnerne den gode tone, teknologiforståelse, den gode stil og sikkerhed online, og som lægger op til, at eleverne tager et såkaldt digitalt kørekort.
10 skoleklasser har været med til at prøvekøre undervisningsmaterialet WiFive, som er bygget op om emnerne den gode tone, teknologiforståelse, den gode stil og sikkerhed online, og som lægger op til, at eleverne tager et såkaldt digitalt kørekort. Foto: Kim Haugaard/Ritzau Scanpix/arkivfoto.

I dag indtager 6. b fra Dåstrup Skole på Sjælland Post-, Tele- og Kommunikationsmuseet Enigma i København, hvor teknologi er på skemaet.

Dels skal eleverne tale om deres erfaringer med at lære om digital dannelse, dels skal de deltage i en række nye læringsaktiviteter – blandt andet et Twitter-battle og en øvelse, hvor eleverne skal agere firmaer, som vil markedsføre deres produkter via en såkaldt social media-influencer. Altså hvordan man kan bruge for eksempel unge YouTube-stjerner til at påvirke andre unges forbrug.

”Vores synspunkt er, at nye medier og digitalisering findes. Det er en virkelighed, at mange skoleelever bruger det og bliver brugt af det, derfor er det også vigtigt at lære om det. Vi giver nogle redskaber og nogle argumenter for og imod digitalisering, og så må den enkelte elev danne sig en holdning til, hvordan han eller hun selv vil bruge det,” siger Sarah Gruszow Bærentzen, formand for foreningen Danske Skoleelever.

De redskaber, hun omtaler, er et undervisningsmateriale ved navn WiFive, som er udviklet i et samarbejde mellem Danske Skoleelever og teknologivirksomheden TDC Group. 10 skoleklasser har været med til at prøvekøre materialet, som er bygget op om emnerne den gode tone, teknologiforståelse, den gode stil og sikkerhed online, og som lægger op til, at eleverne tager et såkaldt digitalt kørekort.

I de seneste dage har Kristeligt Dagblad beskrevet, hvordan flere forskere, blandt andre professor Bent Meier Sørensen fra CBS Handelshøjskolen i København, er kritiske over for, at teknologigiganter som Microsoft, Apple og Google har indflydelse på den danske undervisnings-dagsorden.

Og samme holdning giver undervisningsminister Merete Riisager (LA) udtryk for i interviewet på denne side.

Men at en dansk teknologivirksomhed er med som afsender på et undervisningsmateriale om at opføre sig ordentlig i det digitale univers, ser elevformanden imidlertid ikke som et problem.

”Man kan sagtens være kritisk over for, at vi vælger at samarbejde med en virksomhed som TDC, men det er os, det står for indholdet, og deres interesse er, at de har tilfredse kunder, som ikke får en dårlig oplevelse med teknologi,” siger hun.

Ifølge Emilie Wedell-Wedellsborg, TDC’s chef for CSR, altså socialt medansvar, ser virksomheden det som en naturlig følge af i 136 år at have forsynet danskerne med telefoni og andre digtiale kommunikationsforbindelser, at man tager medansvar for, at kommunikationen foregår på en ordentlig måde.

”Vi ved, hvor meget det digitale fylder i danskernes liv. Og vi har også set bagsiden af medaljen i form af for eksempel digital mobning. Når vi involverer os i det her, er det ikke for at øge brugen af digitale hjælpemidler, men for at medvirke til, at det bliver brugt positivt til at bringe mennesker tættere sammen,” siger Emilie Wedell-Wedellsborg, som tilføjer, at selvom emnet er den digitale kommunikation, lægger undervisningsmaterialet faktisk op til, at de tilhørende øvelser skal løses af eleverne i fællesskab i klasseværelset – uden skærm.