Skoleleder går til genåbning med oprejst pande

Skoleleder Søren de Lasson glæder sig til at byde 350 af de yngste velkommen tilbage, men er ikke blind for udfordringen med en ny hverdag

Skoleinspektør Søren de Lassen foran skolegården på Gl. Hasseris Skole i Aalborg. I morgen fyldes den med 350 elever fra nulte til tredje klasse. – Foto: Lotte Danielsen
Skoleinspektør Søren de Lassen foran skolegården på Gl. Hasseris Skole i Aalborg. I morgen fyldes den med 350 elever fra nulte til tredje klasse. – Foto: Lotte Danielsen.

Når Gl. Hasseris Skole i Aalborg i dag slår dørene op for elever fra nulte til tredje klassetrin, bliver det lidt, som når Peterskirken i Rom åbner Porta Santa, der altid er lukket, når det ikke lige er et kirkeligt jubelår. For skolen har måttet finde og genåbne døre, som i årevis har været lukket og låst.

Det sker for at fordele eleverne mest muligt på vejen op til deres omdannede klasselokaler, oplyser konstitueret skoleleder Søren de Lasson.

Han er tryg ved åbningen og glæder sig til, at der bliver liv på skolen igen.

”Vi har fået lavet en rigtig god plan, og jeg har kun fået positive tilbagemeldinger fra forældrene,” siger han.

Som på landets andre skoler skal forældrene aflevere børnene udenfor, hvor personalet står klar til at tage imod. Omkring 350 elever fra de mindste klasser begynder i dag. Fjerde klasse kommer til i morgen og femte klasse fredag.

Ifølge Sundhedsstyrelsens retningslinjer må børnene lege i grupper på fem udenfor og to til tre indenfor.

”Legegrupperne skal holde resten af perioden ud, men selvfølgelig kan der komme så dårlig stemning i én, at man bliver nødt til at gøre noget ved det,” siger Søren de Lasson.

En bekymring har været gennemgående hos personalet. Nemlig hvad man skal gøre, hvis børnene ikke kan finde ud af at holde afstand.

”I første omgang tager vi naturligvis dialogen, og hvis det ikke er nok, kan vi komme i en situation, at der er nogle elever, som må blive hjemme og modtage undervisning der. Men vi har rigtigt søde og fornuftige børn her, så jeg tror på, at langt de fleste kan finde ud af det. Det skal vi nok få styr på,” siger han.

Faktisk har skolen i forbindelse med videoundervisning erfaret, at børnene er klar over forholdene.

”Flere lærere har oplevet, at hvis der sidder to elever sammen på et værelse og følger med i videoundervisningen, har de andre i klassen sagt hov, hov, er I nu sikker på, at der er nok afstand imellem jer. Så børnene er meget bevidste om situationen,” siger Søren de Lasson, som har tillid til, at det er en rigtig beslutning langsomt at åbne skolerne igen.

”Jeg læner mig op ad, at der er professionelle folk i Sundhedsstyrelsen, som har klædt vores regering godt på. Det er en samfundsopgave, vi løfter med mod og oprejst pande.”

De lange skoledage er der skruet ned for, der undervises typisk fra klokken 8 til 14, og undervisningen er tilbage til det basale.

”Først sikkerhed og logistik, derefter lærdom. Vi kommer ikke til at gennemgå en hel masse nyt stof, som skal differentieres. Det vil være noget med at holde rutiner og færdigheder ved lige,” siger han.

For at få voksne nok til de todelte klasser, har fritidsordningen kun nødpasning. Derfor kan de fleste pædagoger herfra rykkes over i skoledelen. Ud af skolens 100 ansatte har fem-seks fået lov til at blive hjemme af forskellige grunde.

Som en god nyhed i en tid, hvor flere er blevet arbejdsløse på grund af coronavirus’ nedlukning af store dele af samfundet, ansætter skolen.

”Tre-fire-fem af vores faste vikarer ansætter vi på fuld tid i øjeblikket,” siger Søren de Lasson.8

.