Skolelederformand og minister: Lektier er vigtige, men ikke hjemme

Det er værdifuldt at lære at øve skolearbejdet selvstændigt, men ikke nødvendigvis som hjemmearbejde, mener formanden for Skolelederforeningen Anders Balle og undervisningsminister Christine Antorini (S)

Hverken uddannelsesministeren eller formanden for danske skoleledere mener, at lektier nødvendigvis er noget, der skal laves hjemme eller efter skole
Hverken uddannelsesministeren eller formanden for danske skoleledere mener, at lektier nødvendigvis er noget, der skal laves hjemme eller efter skole. Foto: Brian Bergmann/.

Det er af stor betydning for skolebørns udvikling, at de jævnligt får mulighed for at arbejde alene med at øve stoffet i eget tempo. Men der står ingen steder, at børnene lærer mere af, at arbejdet omtales som lektier, og at det skal udføres i hjemmet.

Sådan lyder det samstemmende fra Skolelederforeningens formand, Anders Balle, og undervisningsminister Christine Antorini (S) på baggrund af Kristeligt Dagblads undersøgelse, som har vist, at hver fjerde skole har klasser, som ikke får lektier for, hverken som hjemmearbejde eller i en lektiecafé på skolen.

LÆS OGSÅ: Hver fjerde skole har afskaffet lektier

Der er kun meget svagt forskningsbelæg for, at lektier gavner noget som helst, og hvis de gavner nogen, er det kun de dygtigste. Hvis man vil holde op med at videreføre den sociale arv, skal man holde op med at give lektier for hjemme og i stedet arbejde med børnene på skolen, siger Anders Balle, som til gengæld udtrykker skepsis over for, at lektier helt kan integreres i den almindelige undervisning, sådan som 20,9 procent af skolelederne svarer, at man gør i enkelte klasser, og 4,2 procent svarer, at man gør i alle klasser.

Lektiecafeer på skolen er en helt anden snak efter min mening. Her er der ikke tale om hjemmearbejde, men skole på elevens præmisser. Det betyder, at den fagligt svage elev kan få konkret hjælp af en lærer, når det er nødvendigt, mens den fagligt stærke kan nørde derudad i sit eget tempo, siger Anders Balle.

Christine Antorini fortæller, at hun også har hørt skoleledere og lærere fortælle om, at de ikke giver lektier for, hvilket undrer hende.

Jeg plejer at spørge, om de slet ikke lægger op til, at eleverne skal træne og øve uden for selve timen, for det synes jeg vil være forkert, siger hun.

Ifølge undervisningsministeren er det en central del af de timer, som med den nye skolereform kommer ind på skemaet som lektiehjælp og faglig fordybelse, at eleverne netop øver og træner på egne vilkår. I modsætning til derhjemme har eleven mulighed for at tilkalde en lærer for hjælp, men det betyder ikke, at lektiehjælpen er integreret i den almindelige undervisning.

LÆS OGSÅ: V og DF: Lektiefri skoler - nej tak!

I en kommentar til Kristeligt Dagblads undersøgelse har Vestres undervisningsordfører Karen Ellemann i dag udtalt til Ritzau, at hvis man fuldstændigt afskaffer det, at elever får en opgave, som de skal løse på egne vilkår, så kan det være en glidebane i forhold til at være med til at uddanne elevernes evne til at tage et personligt ansvar.

Men det er ikke hensigten med det fremtidige lektiefag, understreger Christine Antorini, som også gerne ser, at lektierne lærer eleverne at arbejde selvstændigt:

At øve kan føles kedeligt, men er nødvendigt - men der er ingen der siger, det hele skal foregå derhjemme efter klokken 17. Jeg håber, mange af de mindre øvelser kan klares tidligere på dagen, men jeg håber også, at eleverne bliver så optaget af stoffet, at de vil arbejde videre derhjemme med deres samfundsfagsopgave eller danske stil.