Sommerlejr vil vise, at Gud og Jesus kan give de unge frihed

Frihed er et af temaerne, som blandt andre teenagerne skal beskæftige sig med på årets SommerOase

Kirstine Marie Skak Bandawa holde oplæg for de 13- til 17-årige med titlen "Gud, den befriende gud". Det handler om for hende at vise de unge, at kristendommen ikke kun er begrænsende i et teenageliv.
Kirstine Marie Skak Bandawa holde oplæg for de 13- til 17-årige med titlen "Gud, den befriende gud". Det handler om for hende at vise de unge, at kristendommen ikke kun er begrænsende i et teenageliv. Foto: Privatfoto.

SommerOase er en af flere kirkelige stævner og lejre denne sommer. Bag SommerOase står det karismatiske netværk Dansk Oase. Det begyndte lørdag med cirka 3300 deltagere i Horsens og fortsætter frem til næste lørdag. Temaet for årets lejr er "Frihed", og netop det skal Kirstine Marie Skak Bandawa holde oplæg om for de 13- til 17-årige deltagere. Oplægget har titlen "Gud, den befriende gud," og for Kirstine Marie Skak Bandawa handler det om at vise de unge, at kristendommen ikke kun er begrænsende i et teenageliv.

Kirstine Marie Skak Bandawa, hvordan forstår du årets tema?

I det sekulære samfund forbinder den gængse dansker ikke kristendommen med frihed. På den måde kan det nok udefra lyde lidt kontroversielt, at vi her forbinder de to ting.

Jeg synes, at temaet er fantastisk, for det fortæller, at kristendommen også er frihed. Ofte fokuseres der, både i de kristne frikirker og generelt i samfundet, på, hvad man må og ikke må og skal og ikke skal, når man er et kristent menneske. Der er fokus på gerninger, og på, hvordan det forventes, at man er. Men i bund og grund er kristendommen for mig, at Gud og Jesus giver frihed.

I beskrivelsen af dit oplæg nævnes, at Gud kan føles begrænsende. Hvordan det?

Der har længe været og er stadig meget fokus på nogle meget typiske ting, både internt i nogle frikirker som vores, men også i det omkringliggende samfund. Man kunne kalde det syndige ting, for eksempel sex før ægteskabet og indtag af alkohol. Det er meget stereotype tanker om, hvad det vil sige at være kristen, der ligger og ulmer.

Hvis disse ting er i fokus, kan det for en teenager føles som om, at kristendommen og Gud er meget begrænsende.

Jeg er ikke af den overbevisning, at man skal gøre op med eller bryde disse begrænsninger, men jeg tror på, at hvis man flytter fokus væk fra dem og over på den frihed, som troen på Gud kan give, så vil de ikke fylde eller være et problem i et teenageliv.

Også de generelle tendenser i samfundet med stor individualisme kan gøre, at unge kristne føler, at troen og kristendommen i modsætning til disse tendenser er begrænsende. Det kan være svært som teenager at stå mellem de to ting, så det er vigtigt at have fokus på, hvordan Gud og kristendommen kan være befriende.

Hvor findes den frihed?

Den karakter ved Gud, som jeg synes er vigtigst, og som jeg mener, kan være med til at sætte de unge mennesker fri, er, at Gud elsker mennesket ubetinget. Det skal ikke lyde som en stor lyserød og sukkersød candyfloss, for kærlighed kan også være hård og formanende.

Men det, at man er elsket ubetinget, er helt centralt. Man kan kvaje sig, uden at man kommer i den sorte bog, og det betyder, at det ikke bliver tungt og skamfuldt, når man fejler i livet.

Det, tror jeg, er noget af det vigtigste for netop teenagere. Vi har et samfund, hvor unge bekymrer sig meget om karakterer, uddannelse og fremtid og er bange for at vælge forkert. Der er det godt at have en trofast følgesvend. Så tør man måske mere, og det er i mine øjne også frihed.

Dansk Oase arbejder ud fra folkekirkens evangelisk-lutherske grundlag, men betoner samtidig den karismatiske teologi. Hvorfor er det karismatiske vigtigt for dig?

Der er plads til en bibelsk funderet åndelighed, som jeg ikke finder andre steder. Vi fokuserer på åndelige gaver, nådegaver og på, hvad vi er gode til hver især. Det giver et fokus på det enkelte kristne individ, som kan lade ånden lede sig på vej.

Hvorfor er det fedt at holde denne slags oplæg for teenagere på SommerOase?

Jeg elsker at være sammen med de unge. De er vores næste generation, så vi skal investere i dem. Jeg har et ønske om, at danske teenagere, både i Dansk Oase og helt generelt, ikke skal kæmpe så meget med livet.