Prøv avisen

Statslig pulje skal bekæmpe trafikstøj

Trafikken på landets motorveje steg med 3,2 procent sidste år ifølge Vejdirektoratet. Og der forventes en lignende stigning de kommende år. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det kan have store helbredsmæssige konsekvenser, hvis man udsættes for trafikstøj i længere tid. Kommunerne har forsøgt sig, men staten skal også på banen.

Ambulancesirener, motorcykler, der gasser op, og biler i hastig fart. Det er lyde, der hver dag fylder de danske byer og veje.

Men det er ikke kun på vej til uddannelse eller job, at trafikstøjen er en del af hverdagen.

Mange danskere påvirkes også af trafikstøjen, når de er hjemme. Miljøstyrelsen anslår, at der er 1,4 millioner danskere, der bor i områder med meget belastning fra trafikstøj.

Og trafikstøj er et stigende problem i Danmark.

Derfor tager de også udfordringen med trafikstøj seriøst i regeringspartiet.

- Vi anerkender, at der er nogle borgere, der er meget plaget af trafikstøj, og at det er en fælles opgave i Folketinget at finde en løsning, siger Thomas Jensen, der er transportordfører i Socialdemokratiet.

Thomas Jensen påpeger, at det ikke er muligt at hjælpe alle med det samme, men at de i Socialdemokratiet først vil hjælpe de borgere, der er mest plagede af støj.

- Der er et begrænset antal kroner, men det er en del af vores udspil, og vi er meget optaget af at nedbringe støjen, og vi er klar til at finde midlerne, siger han.

Arbejdet med en ny infrastrukturplan begynder først i det nye år. Men Thomas Jensen understreger, at de vil arbejde for at afsætte en pulje til reducering af trafikstøj.

Det er Vejdirektoratet, der planlægger, anlægger og driver statens veje.

Derfor arbejder de løbende på at forebygge og begrænse trafikstøjen fra statens veje.

I deres støjhandlingsplan, der løber fra 2018-23, er det beskrevet, hvordan Vejdirektoratet vil nedbringe støjen.

Det er blandt andet fokus på støjafskærmninger, støjisolering af boliger og anvendelse af støjreducerende asfalt, der er nøglepunkter.

Flere borgmestre har tidligere kritiseret staten for ikke at gøre nok, og derfor gik otte sjællandske kommuner og Region Hovedstaden i 2015 sammen om projektet Silent City.

Kirstine Hjort Lorenzen er projektleder på Silent City og har været med til at udvikle og facilitere samarbejdet på tværs af kommuner og leverandører.

- Vi har testet en kombination af støjskærm og autoværn. Vi har testet nye vinduesløsninger.

- Vi kan gå ind for det meste, men kæmper for, at ambitionsniveauet hæver sig i byggebranchen og i Folketinget, siger hun.

Kirstine Hjort Lorenzen understreger, at kommunerne har ganske få administrative ressourcer til at bekæmpe trafikstøj.

Med projektet har de ønsket at sætte fælles pres på Folketinget, så der kan blive afsat flere penge til bekæmpelsen.

For andelen af danskere, der er generet af trafikstøj, er mere end fordoblet siden år 2000.

Det viser en ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed med udgangspunkt i tal fra 2017.

Og det kan have store helbredsmæssige konsekvenser for de mennesker, der er udsat for meget trafikstøj, hvis der ikke dæmmes op for larmen.

Det siger seniorforsker ved Kræftens Bekæmpelse Mette Sørensen.

- Trafikstøj øger risikoen for blodpropper i hjertet og en række andre sygdomme som diabetes og slagtilfælde.

- Trafikstøjen kan være med til at stresse kroppen og kan give større risiko for sygdomme, siger hun.

/ritzau/