Støjberg forsvarer nyt omskæringsforslag: Det er ligestilling, der tilgodeser jøder

Regler for omskæring af drengebørn skal følge jødisk skik, hvor indgrebet foretages inden otte dage. Sådan lyder et nyt forslag fra løsgænger Inger Støjberg, der afviser anklager om diskrimination

”I efterkrigstiden gav politikerne deres ord på, at der altid er plads til jøderne i det danske samfund. Og de har levet som vores landsmænd i 400 år, hvor de har indrettet sig efter det danske samfund. Og det mener jeg simpelthen ikke, at man kan sige om det muslimske samfund,” siger Inger Støjberg.
”I efterkrigstiden gav politikerne deres ord på, at der altid er plads til jøderne i det danske samfund. Og de har levet som vores landsmænd i 400 år, hvor de har indrettet sig efter det danske samfund. Og det mener jeg simpelthen ikke, at man kan sige om det muslimske samfund,” siger Inger Støjberg. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Inger Støjberg, løsgænger i Folketinget, er modstander af rituel omskæring af raske drengebørn. Men den tidligere Venstre-næstformand og integrationsminister mener samtidig, at det danske samfund har en særlig forpligtelse til at værne om det jødiske trossamfund.

I en kronik i Berlingske foreslår den tidligere udlændinge- og integrationsminister derfor, at omskæring af drengebørn forbydes for børn, der er ældre end otte dage. På den måde kan jøder fastholde den nuværende praksis, hvor omskæringen i henhold til den religiøse tradition foretages inden for de første otte dage af drengens liv. Samtidig skal det reducere antallet af sene omskæringer, hvor risikoen for komplikationer er større.

Støjbergs forslag kommer i kølvandet på Simon Emil Ammitzbøll-Billes (løsgænger) forslag om et forbud mod rituel omskæring. I løbet af sensommeren sidste år besluttede en række partier – efter lange overvejelser – at de ville støtte forslaget. Men i sidste ende slog både Socialdemokratiet og Venstre – der til sammen har et flertal i Folketinget – fast, at de ikke ønsker et forbud af hensyn til det jødiske mindretal.

”Helt grundlæggende er jeg modstander af omskæring, da jeg ikke mener, at man skal lave livsforandrende indgreb på raske børn. Men jøderne har historisk været et forfulgt folkefærd, og i efterkrigstiden gav vi vores ord på, at vi ville sikre, at de kunne leve frit og godt i Danmark. Derfor må det her være måden, vi indretter os på,” siger Inger Støjberg, der vil fremsætte sin idé som et ændringsforslag, når Folketinget skal færdigbehandle forslaget om et forbud senere på måneden.

I den muslimske verden er der også tradition for at omskære drengebørn. Men her skal omskæringen blot finde sted, inden barnet kommer i puberteten. Hvorfor skal muslimerne ikke have lov til at følge deres traditioner ligesom jøderne?

”Der er i forvejen muslimske drengebørn, der bliver omskåret meget tidligt. Men der er desværre også eksempler på, at man først omskærer børn helt op til syvårsalderen, og det er betydeligt mere sundhedsskadeligt. Så forslaget vil betyde, at muslimerne skal indrette sig på samme måde, som jøderne gør i dag.”

Hvorfor har vi en særlig forpligtelse over for jøder, men ikke muslimer?

”I efterkrigstiden gav politikerne deres ord på, at der altid er plads til jøderne i det danske samfund. Og de har levet som vores landsmænd i 400 år, hvor de har indrettet sig efter det danske samfund. Og det mener jeg simpelthen ikke, at man kan sige om det muslimske samfund.”

Men muslimer er vel ligeså meget vores landsmænd som jøderne, selvom de ikke har boet her i 400 år?

”Ja, men ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så er der en forskel på, hvordan jøder og muslimer har indrettet sig i Danmark. Det er en grov generalisering, men hvis man ser på de særkrav, som det jødiske samfund har stillet, kontra hvad det muslimske samfund ønsker, så er der en enorm forskel. Vi hører ikke om jøder, der har krav til maden i kantinerne, og som ikke vil lade deres døtre tage med på lejrturen.”

Men hvorfor skal alle de muslimer, der ikke stiller særkrav, straffes for andres fejltagelser?

”Der er ingen, der bliver straffet. Det er til fordel for drengene, at omskæringen foregår så tidligt som muligt. Muslimerne i Danmark kan jo bare indrette sig efter vores traditioner, normer og levevis. Men jeg anerkender fuldstændig, at det her tilgodeser jøderne.”

I Danmark har vi ikke tradition for at favorisere bestemte religioner frem for andre. Er du sikker på, at det er en rigtig vej at gå?

”Jeg kan i hvert fald sige, at min kærlighed til jøder er større end min kærlighed til muslimer. Vi skal være ærlige om, at det er muslimer og ikke jøder, der udgør et problem i vores samfund. Hvis muslimerne bare tilpassede sig samfundet ligesom jøderne, så ville vi ikke have problemer – for eksempel med folk, der begår terror med Koranen i hånden.”

Jens Elo Rytter, professor i forfatningsret ved Københavns Universitet, påpeger i Berlingske, at dit forslag ligner religionsdiskrimination. Det er forbudt i Grundloven og i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Diskriminerer du muslimer?

”Nej, det mener jeg ikke. Der er en ligestilling i det her. Men på en måde, hvor man tilgodeser jøderne.”

Vil du stadig støtte dit forslag, hvis det rent faktisk viser sig at være diskriminerende?

”Det er et hypotetisk spørgsmål, så det vil jeg slet ikke forholde mig til.”