Erik Bjerager: Tak til avisens læsere efter et vildt og udfordrende år

Kristeligt Dagblads oplag er trods pandemien vokset markant i 2020. Avisen står stærkt og fylder nu 125 år

Den 1. oktober i 2021 fylder Kristeligt Dagblad 125 år. Det har aldrig været en selvfølge, at avisen skulle blive så gammel. Dens død har været både spået og forventet mange gange i løbet af dens liv. Da Kristeligt Dagblad fyldte 90 år, blev det fejret, fordi ledelsen dengang ikke troede, at den ville nå at runde de 100 år. Det gjorde den og heldigvis mere til.

Kristeligt Dagblad blev stiftet i 1896 af mennesker, der savnede en avis, som kunne tale kristendom ind i det danske samfund.

Siden udvidede avisen både sin dækning og sit fokus, og i dag betegner vi selv Kristeligt Dagblad som en kultur- og eksistensavis. Men navnet er intakt, og tidligere tiders tilløb til at ændre det, så kristendommen kunne blive nedtonet, er opgivet. I dag opfatter vi navnet som en styrke, der signalerer noget uopgiveligt ved avisens identitet.

Det har aldrig været en god forretning at udgive Kristeligt Dagblad. Men heldigvis har avisen altid været ejet af venligtsindede aktionærer, hvoraf mange er og har været abonnenter. De har købt aktier i avisen for at få den på gaden hver dag og ikke for at få penge ud af deres investering.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det betyder, at det overskud, som avisen hvert år skaber, går ind i avisdriften, så vi år for år kan udvikle avisen og gøre den endnu bedre. Det planlægger vi også at gøre i det kommende jubilæumsår.

Læserne skal ikke forvente nogen revolution, men vi kommer til at styrke avisens indhold og udseende på en måde, som vi er overbeviste om, at læserne vil tage godt imod.

Vi vil også udvikle og forbedre avisens omfattende digitale tilbud, som flere og flere benytter.

I det hele taget har vi i dette coronaår oplevet stor interesse for avisens journalistik. Oplaget er vokset betydeligt og nærmer sig 32.000 daglige eksemplarer. Hver uge læser flere end 200.000 danskere avisen. Endnu flere læser artikler digitalt.

Aldrig før er avisen nået ud til så mange mennesker i Danmark. Det forgangne år har vist, hvor vigtig en rolle uafhængige og ansvarlige medier spiller i samfundet, og hvor vigtigt det er, at der findes mange forskellige medier, som anskuer og angriber deres dækning forskelligt.

Avisen har på grund af nedlukningen af Danmark mistet store annonceindtægter, men også fået mange nye abonnenter.

2020 har været et af de sværeste og mest udfordrende år i avisens nyere historie. I lange perioder – også nu – har næsten alle medarbejdere arbejdet hjemmefra. Kontakten mellem medarbejdere på avisen og mellem journalister og kilder er i høj grad sket ved hjælp af videomøder, telefonsamtaler og e-mails.

Det er krævende og i længden udmattende, men det lader sig gøre. Der er dagligt blevet udfoldet et stort og imponerende arbejde for at sikre avisens høje kvalitet. Jeg er som chefredaktør og direktør for avisen alle medarbejdere tak skyldig for en overvældende indsats under meget vanskelige forhold.

Men især stor tak til avisens mange trofaste og heldigvis også mange nye abonnenter og læsere. Det er meningsfuldt at udgive en avis, som så mange mennesker siger, at de er glade for at læse, fordi den beriger deres liv.

Tak for de mange henvendelser og opmuntrende ord fra læserne. Tak for opbakningen til avisen.

Godt nytår.