Tilsyn vil undersøge om elselskaber holder på kunders penge

Forsyningstilsynet kigger selskaber efter i sømmene for, om de undlader at fortælle kunder om tilgodehavender.

Forsyningstilsynet vil udvide sin undersøgelse af elselskaber.

Det siger Carsten Smidt, som er direktør i Forsyningstilsynet, til Jyllands-Posten.

Mere konkret vil tilsynet undersøge et udsnit af de danske elselskaber for, om de overholder reglerne for udbetaling af tilgodehavender til slutafregnede kunder.

Tilsynet vil bruge undersøgelsen til at vurdere, hvad der så skal ske.

- Hvis tendensen er, at det er en bestemt del af markedet, hvor der er problemer, vil vi koncentrere os om det. Hvis det er en mere generel problemstilling, må vi have undersøgt hele markedet, siger Carsten Schmidt til avisen.

Det betyder, at tilsynet udvider en undersøgelse, som det allerede har indledt mod elselskabet Modstrøm. Forsyningstilsynet vil undersøge i omegnen af fem selskaber.

Jyllands-Posten har i flere artikler beskrevet, hvordan selskabet Modstrøm tjente 131,7 millioner kroner over en årrække. Penge, som egentligt tilhørte de kunder, som havde skiftet elselskab.

Avisen har talt med flere, som ikke fik besked om, at de havde beløb til gode, da de skiftede elselskab fra Modstrøm.

Selskabet har i nogle tilfælde heller ikke overholdt fristerne for, hvornår slutopgørelsen skal være færdig ifølge Jyllands-Posten.

Carsten Smidt siger til avisen, at tilsynet formoder, at andre selskaber arbejder på samme måde.

Det begrunder han med, at Modstrøm blandt andet har forklaret sig med i medierne, at andre selskaber har samme procedurer.

Tilsynet har også hørt om henvendelser til Forbrugerrådet Tænk, lyder det fra direktøren.

Netop Forbrugerrådet Tænks direktør, Mads Reinholdt, opfordrede fredag i Jyllands-Posten til, at der blev igangsat en bred undersøgelse af hele markedet.

Det bliver det dog ikke i første omgang, fordi Forsyningstilsynet først vil undersøge omfanget af problemerne.

/ritzau/