Trafikforsker: Realistisk at færre vil dø i trafikken

Med politisk vilje og ny teknologi er det muligt at nedbringe antallet af trafikdræbte. Det mener trafikforsker på Aalborg Universitet Harry Lahrmann

Harry Lahrmann, trafik-forsker fra Aalborg Universitet. – Pressefoto.
Harry Lahrmann, trafik-forsker fra Aalborg Universitet. – Pressefoto.

Harry Lahrmann, trafikforsker på Aalborg Universitet, flere organisationer, som sidder med i Færdselssikkerhedskommissionen, mener nu, at det ikke er muligt at indfri ambitionen om højst 120 trafikdræbte om året inden 2020. Det beskriver vi i dagens Kristeligt Dagblad. Er du enig i den vurdering?

"Det er jeg. Den mulighed er forpasset. De seneste år er der sket det, at den nuværende regering har lavet en række tiltag, som trækker den anden vej. For eksempel øgede hastigheder til 120 og 130 km/t på udvalgte motorvejsstrækninger, og på udvalgte landeveje må man nu køre 90 km/t. Undersøgelser viser, at en stigning i hastighedsgrænserne på disse veje giver markant flere dræbte og kvæstede."

"Således fik 15-årige i 2016 lov til at køre på knallert, hvilket vil resultere i flere dræbte og kvæstede. Det er blot et par eksempler, som den nuværende regering har stået for, og det er vel at mærke sket, imens flere og flere befinder sig i trafikken."

Sidste år døde 175 i trafikken, og foreløbige tal fra Vejdirektoratet viser, at 120 er blevet dræbt de første ni måneder i år. Kim Christiansen (DF) udtaler i dagens Kristeligt Dagblad, at det er muligt at komme ned på højst 100 trafikdræbte om året. Er det realistisk?

"Jeg er ikke meget for at sætte tal på. Men det er helt sikkert muligt at komme yderligere ned. Med politisk vilje er der masser af håndtag at skrue på. For det første er lavere hastighedsgrænser det, der virkelig betyder noget for trafiksikkerheden. Desuden kan man kigge på infrastrukturen og blandt andet få lukket udvalgte småveje og få flere rumleriller på vejene.

Derudover er der i disse år fokus på ny teknologi i bilerne som stabiliseringskontrol, automatisk nødbremse, og generelt mere bil til bil-kommunikation, der, hvis udbredelsen som forventet stiger, vil betyde færre dræbte i trafikken. Først og fremmest skal man også have bekæmpet, at mange er uopmærksomme, når de kører bil."

Sverige ligger i top inden for EU, når det kommer til få trafikdrab. 25 personer dør årligt pr. million indbyggere mod 32 i Danmark. Burde vi fra dansk side kigge mere mod Sverige?

"Det er svært at sammenligne de to lande. De har en helt anden geografi og trafikantsammensætning med færre bløde trafikanter. Men man kan med fordel tage ved lære af, at de i Sverige er meget differentierede og konsekvente med deres hastigheds-planlægning og deres overvågning af, om grænserne bliver overholdt. Desuden arbejder de meget med løbende at justere målparametre, og de sætter sig korte, konkrete mål, såsom at inden for så og så lang tid skal gennemsnitshastigheden ned på det statslige vejnet."