Trods beskyldninger om ”kønsaktivistisk propaganda”: Normstormerne rykker ind i de yngste klasser

Den nonbinære aktivist Ivy-Oak Bech Charlton udvikler materiale for Normstormerne til 0.-3. klasse. Normstormerne bryder med dele af skolens faglige fundament, mener forskningschef

Den omstridte organisation Normstormerne vil nu også tilbyde undervisning til børn i 0.-3. klasse.
Den omstridte organisation Normstormerne vil nu også tilbyde undervisning til børn i 0.-3. klasse. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix.

De blev beskyldt for indoktrinering og kønsaktivistisk propaganda, da undervisningstilbuddet Normstormernes undervisningsmateriale ved en fejl blev lækket til offentligheden i sommer. Forud for dette havde Kristeligt Dagblad og andre medier uden held forsøgt at få indsigt i den undervisning, som den kønsaktivistiske organisation i adskillige år har tilbudt skoler i Københavns Kommune.

Men på trods af den hårde kritik holdt kommunalpolitikere hånden over Normstormerne, og nu bliver projektet udvidet. Snart kan københavnske skoleelever helt ned til 0. klasse få undervisning af Normstormerne, som vil gøre op med normer inden for eksempelvis køn. Lige nu er man ved at udvikle materialet til det, lyder det fra organisationen.

Indtil nu har tilbuddet om besøg af Normstormerne været forbeholdt elever i 4. klasse og opefter, men det har længe været planen, at tilbuddet også skal gælde indskolingen, altså 0.-3. klasse. Det er problematisk, mener Mathilde Kastbjerg (K), der er medlem af Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune, og som i sommer var en af de mest kritiske røster i debatten om, at Normstormerne ikke ville offentliggøre det materiale, der danner grundlaget for deres undervisning.

”Det er efterhånden blevet klart og tydeligt for alle, at det er en politisk organisation med stærkt ideologiske holdninger til køn og seksualitet. Jeg synes virkelig, det er en dårlig idé at lade dem forsøge at radikalisere børn ned til 0. klasse, der ikke har nogen forudsætninger for at kunne forholde sig kritisk til denne undervisning,” siger kommunalpolitikeren, som har indsendt en række spørgsmål til Børne- og Ungdomsforvaltningen om Normstormerne, deriblandt om organisationens indtog i indskolingen.

På Instagram lød det mandag fra organisationen, at det er queer-aktivisten Ivy-Oak Bech Charlton, der skal udvikle indskolingsmaterialet for Normstormerne. Bech Charlton er ifølge egen blog uddannet pædagog og tilbyder en række konsulentydelser til blandt andet familier og skønlitterære forfattere med fokus på kønsidentitet.

Flere køn har menstruation

Læser man Ivy-Oak Bech Charltons blog og Instagram-profil, står det klart, at Normstormernes undervisningsmateriale skal udvikles af en person, hvis holdninger afviger markant fra en traditionel forståelse af køn. For eksempel skriver Ivy-Oak Bech Charlton, at man skal holde op med at tale om menstruation som et kvindeligt fænomen:

”Vi er mange køn, der har menstruation, så tal om ’personer, der menstruerer’, ’mennesker med en cyklus’ eller brug ’menstruerende’ frem for et bestemt køn, når du taler om mennesker, der har menstruation,” skriver Ivy-Oak Bech Charlton, som identificerer sig som nonbinær (hverken mand eller kvinde), og derfor ikke ønsker at blive omtalt som hun eller han.

Normstormernes konsulent har desuden flere bud på, hvordan man kan tale mere kønsneutralt om folk, hvis kønsidentitet man ikke kender. Man kan for eksempel kalde sine søskendes børn for ”nivøcer” frem for niece eller nevø, og man kan kalde sin bror eller søster for blot en ”søsken” i ental, hvis man vil undgå at bruge et kønnet udtryk.

Det vides ikke, hvordan Ivy-Oak Bech Charlton vil udforme Normstormernes indskolingsmateriale, men på sin blog fremhæver konsulenten børnebøger, som vedkommende er inspireret af. Det gælder for eksempel bogen ”Det føles godt at være dig selv” af amerikaneren Theresa Thorn, som Bech Charlton i efteråret oversatte til dansk. 

Bogen handler om fire børn med tre forskellige kønsidentiteter – transkønnet, nonbinær og ciskønnet. På en af siderne er et billede af et spædbarn ledsaget af en tekst om, at man ikke kan observere et nyfødt barns køn.

”De så på dig og foretog et gæt,” lyder det med henvisning til spædbarnets køn i den engelsksprogede version, som Kristeligt Dagblad har set:

”Måske gættede de rigtigt, måske gættede de forkert,” fortsætter bogen henvendt til børn i 3-7-årsalderen. 

En hund er ikke en hest

Andreas Rasch-Christensen er betænkelig ved nyheden om Normstormernes udvidelse af to årsager. Han er forskningschef ved forskningscenter for pædagogik og dannelse på VIA University College og mener, at organisationens tilgang bryder med dele af det, man forbinder med skolens faglige fundament.

”Normstormerne vil gerne overtage undervisningen og parkere læreren på sidelinjen som observatør. Det synes jeg er en meget uheldig måde at gøre det på, fordi meningen med den åbne skole aldrig har været, at eksterne aktører som Normstormerne skal være hovedansvarlige for skolens faglige og pædagogiske opgave,” siger han og tilføjer, at organisationens entydigt kritiske blik på normer bør være noget, som en lærer har mulighed for at gå i rette med.

”Debatten om normer er rigtig vigtig, men i Normstormernes materiale lader der til at være en hældning til, at normer bare skal brydes. Her ville jeg som lærer prøve at stille det helt beskedne spørgsmål om, hvorvidt nogle eksisterende normer ikke også kan være gode.”

Brian Degn Mårtensson, der er filosof, cand.pæd. og fagskoleforstander, mener ikke, at Normstormerne hører til i folkeskolens seksualundervisning overhovedet. Hverken hos de yngste eller de ældste elever.

”Normstormerne hører faktisk kun til i samfundsfag, hvor man kunne lave en analyse af deres holdninger. Når vi taler om den biologiske del af seksualundervisningen, bliver den nødt til at foregå på naturvidenskabelige præmisser. Jeg er ked af, hvis man lader Normstormerne undervise de yngste børn. Det er fuldkommen usagligt,” siger han.

Når man lader Normstormerne undervise i folkeskolen, er det ifølge Brian Degn Mårtensson, fordi man blander to af folkeskolens formål sammen.

”Skolen skal bygge på åndsfrihed og demokrati. Du må gerne mene, at en hund er en hest, eller at der findes andre køn end mand og kvinde. Men folkeskolens andet formål er kundskab og faglig dannelse. Når vi er ovre i den afdeling, er en hund ikke en hest, og vi tager afsæt i, at der findes to primære kønskategorier – mand og kvinde,” siger han.

Hos Normstormerne mener man, at kritikken er udtryk for misforståelser af projektet. Det siger Violeta Ligrayen Yañez, der er sekretariatsleder.

“Vores undervisning handler om, at der skal være plads til alle i folkeskolen, og at lgtbtq+-børn skal føle sig trygge. Jeg tror, at nogle af misforståelserne er opstået, fordi vi ikke har været gode nok til at kommunikere om vores projekt. Derfor har vi også bestemt os for, at vi i fremtiden vil offentliggøre de øvelser, vi laver med eleverne,” siger hun og tilføjer, at Normstormernes undervisere altid opfordrer skolelærerne til at tage en observerende rolle, men at det ikke skal forstås, som om de får mundkurv på.

“Det har vi slet ikke autoritet til. Vi opfordrer lærerne til at lade vores unge undervisere tale uden at blive afbrudt for meget, fordi det ville gå ud over vores metode, der handler om, at det er unge mennesker, der taler med unge mennesker. Det betyder ikke, at læreren ikke må deltage.”

Aarhus Kommune har også gennem en årrække haft et samarbejde med Normstormerne, som betød, at alle kommunens skoler kunne få organisationens undervisere ud i klasserne. Den aftale udløb med udgangen af 2022 og bliver ikke forlænget. 

Kristeligt Dagblad forsøgte uden held at få en kommentar fra Ivy-Oak Bech Charlton. 

Rettet 26/1/2022: I en tidligere version af denne artikel lød det fejlagtigt i en faktaboks, at Normstormerne får 7,4 millioner kroner i årene 2020-2023 af Københavns Kommune. Det korrekte beløb er 7,1 millioner. Kristeligt Dagblad beklager fejlen.