Prøv avisen

"Troværdighed skal sættes i højsædet"

– Det er klart, at lvi igger i nærheden af smertegrænsen, når Helpforce får 90 procent, og vi får 10 procent, siger Helge Barnewitz, direktør i Dansk Handicap Forbund. – Foto: Kristian Juul Pedersen.

Helpforce kritiseres for at tjene store penge på danskernes vilje til at støtte handicappede. Dansk Handicap Forbund fastholder samarbejdet med virksomheden på trods af kritikken og mange kundeklager. Det fortæller Helge Barnewitz, direktør i Dansk Handicap Forbund

Hvad er din kommentar til klagerne over Dansk Handicap Forbunds samarbejde med Helpforce?

Vi er meget tilfredse med samarbejdet. Det er jo sådan, at når man giver folk provisionsaflønning, så opstår der brodne kar. Det sker, uanset hvor meget vi tordner løs med, at troværdighed skal sættes i højsædet. Men set i forhold til, hvor mange der giver et bidrag, er det en lille andel, der klager.

Når du hører fra utilfredse kunder får det dig så til at tænke, om det er rigtigt at samarbejde med Helpforce?

Jo, men så mange utilfredse kunder er der jo heller ikke. Det er klart, at hvis vi fik 10 utilfredse henvendelser om dagen, så havde vi et problem. Men hvis vi får tre om ugen for eksempel, så vil vi selvfølgelig vurdere situationen i forhold til, om vi vil lægge navn til det.

Hvor mange klager får Dansk Handicap Forbund om ugen?

En enkelt vil jeg tro. Måske to. Men Helpforce påstår jo, at de ringer op til 800 virksomheder om dagen. Så det er jo en hel del, man skal sætte det i forhold til.

Hvilke krav har I stillet til Helpforce om etik og åbenhed?

På linje med Grundloven så har vi et sæt etiske regler på et meget højt niveau. Det er et stykke A4-papir, som omhandler moralbegreber, og det er meget grundigt. Det printer Helpforce så ind i hovedet på de såkaldte sælgere.

Et enkelt af produkterne er et diplom for 1000 kroner. En kunde fortæller, at han har set på Helpforce.dk, at blot 10 procent af de 1000 kroner går videre til Dansk Handicap Forbund. Er det rigtig forstået?Ja.

Og de 900 kroner går så til Helpforce?

Ja. Helpforce skal jo så betale husleje og provision til sælgerne og alle driftsudgifterne.

Synes du selv, at det er en rimelig fordeling, når der går 100 kroner til de handicappede og 900 kroner til den private virksomhed?

Helpforces forretning går jo også ud på, at de skal have overskud og betale skat og den slags ting. Sådan skal det være, og på to regnskabsår har vi da også fået cirka 750.000 kroner ind. Så vi er rimeligt tilfredse. Men selvfølgelig skal vi hele tiden sparke dem et vist sted. For troværdighed skal sættes meget højt for at beskytte vores navn. Men Helpforce kan jo ikke altid styre sælgerne. Det kan jeg jo se, når jeg er derude. Der er stor udskiftning blandt dem.

Er der slet ikke nogen grænse for, hvor mange penge I som forbund kan tillade, at der bruges på administration, når en virksomhed samler penge ind i jeres navn?

Det er klart, at vi ligger i nærheden af smertegrænsen, når Helpforce får 90 procent, og vi får 10 procent. Vi skal faktisk mødes i morgen (i dag, red.), og da vil jeg forhandle om at få sat procentsatsen op til vores fordel.

hall@kristeligt-dagblad.dk