Tyveri eller happening? Kunstner skulle skabe et værk af kolde kontanter, men tog pengene og løb

På kunstmuseet Kunsten i Aalborg vil man sætte fokus på værdien af vores arbejde ved at udstille en årsløn i kolde kontanter. Men nu har kunstneren sendt to tomme rammer med titlen ”Take the money and run”

Museumsgæster, der i de kommende måneder lægger vejen forbi for at se pengesedler sirligt monteret side om side og udstillet som et klassisk kunstværk i glas og ramme, får sig en lang næse, for der er altså ingen kolde kontanter at se på væggene i Aalborg.
Museumsgæster, der i de kommende måneder lægger vejen forbi for at se pengesedler sirligt monteret side om side og udstillet som et klassisk kunstværk i glas og ramme, får sig en lang næse, for der er altså ingen kolde kontanter at se på væggene i Aalborg. Foto: Claus Bonnerup/Ritzau Scanpix.

Forestil dig, at du har lånt en halv million kroner til en bekendt, som til gengæld skal bygge eller skabe noget på dine vegne. Men dagen før, du skal se resultatet, får du en e-mail, hvor din bekendte fortæller dig, at vedkommende ikke gider bygge alligevel, men i stedet har valgt at tage pengene og løbe sin vej.

Det scenarie vil nok give de fleste en smule nervøs sved på panden, og for museumsdirektør Lasse Andersson fra kunstmuseet Kunsten i Aalborg blev det en realitet torsdag aften. Museet har udlånt 550.000 danske kroner til kunstneren Jens Haaning, som til gengæld skulle genskabe et værk, han tidligere har lavet, hvor indrammede pengesedler illustrerer forskellen på en dansk og en østrigsk middelindkomst. Lige inden aflevering sendte kunstneren dog en kortfattet, men foruroligende e-mail med besked om, at han ikke gad genskabe det gamle værk, og at han havde ændret værkets titel til ”Take the money and run” – tag pengene og løb.

”Nu står vi så med to tomme rammer, hvor man fornemmer, at der har været klistret noget op, som ikke er der mere,” lyder det fattet, men med en snert af bekymring fra Kunstens direktør Lasse Andersson.

Jens Haanings værk er en del udstillingen ”Work it Out”, der sætter fokus på individet i det moderne arbejdsliv. Udstillingen er museets helt store satsning dette efterår og den fysisk største særudstilling på Kunsten nogensinde. På museets hjemmeside kan man om det planlagte værk af Jens Haaning læse, at kunstneren vil pege på ”lønnen som et instrument til at måle værdien af vores arbejde og på nationale forskelle inden for EU”.

Men museumsgæster, der i de kommende måneder lægger vejen forbi for at se pengesedler sirligt monteret side om side og udstillet som et klassisk kunstværk i glas og ramme, får sig en lang næse, for der er altså ingen kolde kontanter at se på væggene i Aalborg.

”550.000 kroner er frygteligt mange penge at have hængende i kontanter, og det giver en æstetisk og kunstnerisk oplevelse, der sætter tankerne i gang. Men det sætter selvfølgeligt også tankerne i gang, at der nu er en hel årsindkomst, der er væk,” siger Lasse Andersson, som først og fremmest forsøger at holde det kunstneriske og det kontraktlige adskilt i sagen.

”Jeg har spurgt Jens Haaning, hvor pengene er, og indtil videre har han blot sagt, at jeg nok har fået ’noget at tænke og grine over’, men vi har jo en kontrakt, der siger, at vi skal have pengene tilbage den 16. januar næste år,” lyder det fra museumsdirektøren.

Jens Haaning er kendt som en samfundskritisk kunstner, der tidligere har beskæftiget sig med emner som kapitalisme, globalisering, demokrati, racisme og strukturel ulighed.

Kristeligt Dagblad har uden held forsøgt at indhente en kommentar fra kunstneren selv, og det er endnu uklart, hvorvidt det ændrede værk vil vise sig at være en kunstnerisk happening, eller om Jens Haaning har begået noget, der ligner et kup og indkasseret pengene til sig selv.

Ifølge Lasse Andersson havde Jens Haaning i fredags udtalt, at de lånte penge skulle dække omkostningerne ved at levere et helt nyt værk. Det argument køber direktøren dog ikke:

”Han har vist sagt til P4, at han har haft så mange ekstra udgifter ved at ændre værket, at lånet er en betaling for det. Man skal respektere den kunstneriske proces, og det er jo et sjovt og interessant nyt værk, men han har altså fået betaling for sit arbejde, og de 550.000 kroner er kun til låns,” siger Lasse Andersson, som fredag eftermiddag endnu ikke vidste, om Jens Haaning ville deltage i gårsdagens åbning af udstillingen.