Prøv avisen

Stor tilfredshed med sundhedsvæsenet

To ud af tre patienter og pårørende er tilfredse, føler sig lyttet til og er generelt trygge ved den behandling, de har fået eller været vidne til på et dansk hospital. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Patienter og pårørende er i langt de fleste tilfælde glade for den behandling, de har fået på et hospital, viser undersøgelse. Også de hospitalsansatte opleves som empatiske og lyttende. Mediernes billede af systemets krise er ”fortegnet”, siger hospitalsdirektør

To ud af tre patienter og pårørende er tilfredse, føler sig lyttet til og er generelt trygge ved den behandling, de har fået eller været vidne til på et dansk hospital inden for de seneste fem år. Kun omkring hver sjette er utilfreds, utryg eller føler sig overhørt.

Det viser en holdningsundersøgelse udført af analysevirksomheden Yougov for Kristeligt Dagblad, og det er et ganske retvisende resultat, mener Rigshospitalets direktør, Per Christiansen.

”I landsdækkende patienttilfredshedsundersøgelser er tallet endnu højere. Der er omkring 90 procent generelt tilfredse med deres oplevelser i sundhedsvæsenet, så resultatet overrasker mig ikke. Det er klart, at mediebilledet er fyldt med de gange, hvor noget går galt, men de historier skal ses i relation til, hvor mange der behandles hvert år, så det billede, der tegnes i medierne, er også fortegnet i forhold til, hvordan det faktisk er,” siger han.

I dag fortæller Kristeligt Dagblad historien om Magnus Bollerup-Jensen, 14 år, som ifølge ham selv og familien har fået uvurderlig omsorg i sundhedsvæsenet, hvor han bliver behandlet for en gen-defekt med omfattende symptomer.

Jes Søgaard, professor i sundhedsøkonomi ved Syddansk Universitet, mener også, at oplevelser som Magnus’ er mere generelle, end mediebilledet lader ane:

”Der er desværre ved at komme en myte om, at sundhedsvæsenet er presset til kanten af et kollaps. Det billede kan jeg ikke genkende, selvom jeg fuldt ud anerkender, at lægerne har travlt. Målingen bekræfter da også, at befolkningen stadig har tillid til sundhedsvæsenet,” siger han.

For nylig blev Danmark tildelt en fjerdeplads i en stor undersøgelse af sundheds-systemerne i de europæiske lande, den såkaldte EHCI-rapport (Euro Health Consumer Index). Rapporten tegner ifølge Jes Søgaard samme billede af, at Danmark gør det godt, når sundhedsvæsenet måles på parametre som behandlingens kvalitet, patienternes oplevelse og professionalisme i systemet blandt andet i form af tidsfrister, der overholdes.

På Rigshopitalet har to klinikchefer ellers sagt op under stor mediebevågenhed de seneste år. I januar skrev samtlige 43 klinikledere på hospitalet et åbent brev til politikerne, hvor de udtrykte bekymring over de besparelser, der ifølge dem har givet ”manglende tid til patienterne, forringet mulighed for at udvise empati, længere ventetider med patientskader til følge, øget risiko for fejl og et presset arbejdsmiljø”.

Lægerne har ret i, at øget travlhed har givet mindre tid til den enkelte patient, mener Per Christiansen. Men behandlingens kvalitet er stadig god:

”Lige nu mærker man mest presset på sundhedsvæsenet i relationen mellem patient og læge; der er mindre tid til dialog. Så kliniklederne har ret: Vi kan ikke blive ved, der skal mere prioritering til. Men den faglige kvalitet er patienterne stadig tilfredse med, for vi måler i promiller, når noget går galt på den del,” siger han.

Lægeforeningens formand, Andreas Rudkjøbing, peger på, at sundhedsvæsenet leverer varen i dag, men at det er udsigten til et stigende antal patienter, der bekymrer lægerne:

”Vi står over for en stor forandring af samfundet med langt flere ældre, så vi i de her år får voldsomt mange flere patienter. Det er på den baggrund, vi råber vagt i gevær, så vi i fremtiden kan tilbyde lige så god behandling til dem,” siger han og peger på, at en del patienter allerede mærker ”faresignaler” i form af et fortravlet personale, hvilket 34 procent af de adspurgte i Kristeligt Dagblads undersøgelse svarer, at de har oplevet.