Prøv avisen

Udsigt til ny Muhammed-film: Vi skal ikke være idioter, bare fordi andre er det

"Selv der hvor livet er allermest tragisk, skal vi kunne finde ind til letheden," siger skuespilleren Bodil Jørgensen, der i en moden alder blev mor for tredje gang. -- Foto: Bo Amstrup Denmark

MED AFSTEMNING: Cepos-chef er klar med ny film med Muhammed-tegningerne. Det vækker bekymring hos galleriejer, der udstiller og genoptrykker Kurt Westergaards tegninger

Åh nej, skal vi nu til det igen? Det nærmer sig det ynkelige.

Det var tanken, der gik gennem galleriejer Erik Guldagers hoved, da det i går kom frem, at chef-jurist hos tænketanken Cepos, Jacob Mchangama, barsler med en dokumentarfilm om religion og ytringsfrihed. I filmen vil han vise karrikatur-tegninger af profeten Muhammed, der blev bragt i Jyllands-Posten i 2005.

Erik Guldager ejer Galleri Draupner i Skanderborg, der udstiller tegneren Kurt Westergaards værker. Han formidler blandt andet salg af den efterhånden verdenskendte karikatur-tegning af profeten Muhammed med en bombe i turbanen - når der vel at mærke er nogle eksemplarer at sælge af den meget efterspurgte tegning.

LÆS OGSÅ
: Dansk liberalist vil vise Muhammed-tegningerne

"Vi har efterhånden set Muhammed-tegningerne blive misbrugt så mange gange, at jeg har en udtalt skepsis, når jeg hører, at nogen vil genoptrykke eller vise dem," siger Erik Guldager.

Jacob Mchangama præsenterede nyheden om sin kommende film, da Trykkefrihedsselskabet i går holdt debatmøde på Christiansborg med udgangspunkt i det seneste angreb på den islamkritiske debattør Lars Hedegaard.

LÆS REPORTAGE FRA MØDET: Sympati-taler dominerede debatmøde om Hedegaard

Men hvis man vælger at vise Muhammed-tegningerne som en reaktion mod overfald eller andre uhyrligheder, tager man tegningerne som gidsel, mener Erik Guldager:

"Hver eneste gang, vi oplever en form for idioti fra nogle muslimers side, opstår der et folkekrav om, at tegningerne skal genoptrykkes med det formål at sige, se her, hvad vi kan. På den måde bruger man bevidst tegningerne for at provokere. Det, synes jeg, er forkert. Bare fordi andre opfører sig som idioter, skal man jo ikke selv gøre det."

Jacob Mchangama forklarer til Ritzau, at filmen blev produceret sidste år. Så selvom nyheden om filmen blev præsenteret ved Trykkefrihedsselskabets arrangement i går, har det ikke direkte noget med angrebet på Lars Hedegaard at gøre.

"Jeg kan ikke se, hvordan jeg skulle lave filmen og tale for vigtigheden af, at man skal kunne kritisere og lave satire med religion uden at vise tegningerne. Det er en dokumentarfilm, så den er nødt til at vise, hvad det handler om," siger han til Ritzau.

"Hvis man laver filmen uden tegningerne, kan jeg ikke se andet, end at man ligger under for det pres, der er på ytringsfriheden. Og så nytter det jo noget, når man laver mordforsøg og trusler," siger han

Erik Guldager er i dag god ven af Kurt Westergaard, og de har blandt andet holdt mange udstillinger og debatarrangementer over hele verden. I øjeblikket er de begge ved at genoptrykke Kurt Westergaards Muhammed-tegninger, men understreger, at hvis man gør det, skal der være et klart formål med det.

LÆS OGSÅ: Galleri trodser Muhammed-fryggt

"Muhammed-tegningernes provokerende statement er lavet. Hvis man vil bruge tegningerne i dag, skal man have en ny vinkel. Vi skal videre i teksten. Ellers er det misbrug. Jeg kender Jacob Mchangama som en intelligent mand. Men det er med forbehold, at jeg imødeser filmen," siger han.

Over for Berlingskes Nyhedsbureau understreger Jacob Mchangama, at han ikke er ude på at provokere for provokationens skyld.

"Filmen er ikke et forsøg på at krænke religiøse følelser. Jeg har selvfølgelig vurderet nøje, om de skulle bringes, og det er jo lige præcis det, der er absurd. At man i 2013 skal sidde og overveje, om man kan vise en karikaturtegning. Men jeg ville ikke med troværdighed kunne have lavet filmen uden at vise tegningerne. Det giver ikke mening," siger han og påpeger, at Muhammed-tegningerne har været vist efterfølgende i både bøger og aviser.

Filmen, der er finansieret og produceret i USA, får premiere i løbet af foråret. Den blev optaget sidste år i blandt andet Chicago.