Prøv avisen
Voxpop

Gymnasieelever er uenige om regeringens karakterkrav

Frederik Back, Rebekka Hallengreen og Patrick Wodskov er uenige om ønsket om karakterkrav. Foto: Simon Muff Enevoldsen

Ønsket om karakterkrav på minimum 4 i dansk og matematik til kommende gymnasieelever har skabt stor debat. Kristeligt Dagblad har talt med tre elever fra 3. D på Frederiksborg Gymnasium i Hillerød om regeringens forslag

Frederik Bach, 18 år

”Jeg synes, det er fornuftigt, at man for en gangs skyld forsøger at sætte en standard for, hvad der skal til af faglighed for at kunne gå på et gymnasium. Som det er nu, synes jeg ikke, at det er klart nok, hvad der forventes af eleverne.

Et adgangskrav kommer jo også til at forgrene sig til folkeskolen og viser de elever, der går der, at der stilles krav, og det synes jeg er passende. Jeg mener, der er for mange, der ender i gymnasiet, der ikke burde være der.

De elever, der reelt hører hjemme på gymnasiet, er de bogligt stærke, som godt kunne tænke sig at læse videre på en akademisk uddannelse eller en mellemlang videregående uddannelse. Derfor er det et godt signal, der bliver sendt, når man stiller krav til de elever, der ønsker at søge ind på gymnasiet.”


Rebekka Hallengreen, 18 år

”Jeg synes, det er helt fair, at gymnasierne stiller krav til de elever, der vælger at søge mod dem. Det skal forventes af eleverne, at de kan bestå deres eksamener, og derfor mener jeg, at karakterkravet bør ligge på karakteren 2. Ikke højere. Det er jo en karakter, der gives til elever, der trods alt har levet op til det, der forventes for at bestå faget. Jeg tror, at højere adgangskrav kommer til at udelukke elever, der sagtens ville kunne gennemføre uddannelsen og dermed have gode muligheder fremadrettet.

Det er vigtigt at huske på, at gymnasiet også er et dannelsessted. Det skal være et sted, hvor de unge mennesker skal kunne udvikle sig – måske især dem, der ikke var lige aktive i folkeskolen og derfor ikke kom ud med det højeste gennemsnit. Derfor mener jeg, at de, der måske ligger i den lave ende, også skal have muligheden for at gå på gymnasiet.”

Patrick Wodskov, 20 år

”Jeg synes, at adgangskravet er en glimrende idé, og jeg mener, det er meget passende, at det ligger på karakteren 4. Det er fair og ganske opnåeligt. Ifølge Undervisningsministeriet gives et 2-tal for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål, og det mener jeg simpelthen er for uambitiøst. Det mener jeg ikke er godt nok for at gå i gymnasiet.

Hvis ikke man kan leve op til det krav, bør den unge nok overveje, om gymnasiet er den rigtige vej at gå. Man ser jo også utrolig mange, der dropper ud og knækker halsen på gymnasiet, fordi det er for svært. Og det antal af elever, der ikke gennemfører, tror jeg man kan bringe ganske betragteligt ned ved at stille større krav til det, eleverne skal kunne for overhovedet at komme ind. ”