Prøv avisen

Ufaglærte pædagoger fylder i institutioner

Det vil give dagtilbud af højere kvalitet, hvis mindst to tredjedele af de voksne var uddannede pædagoger. Det mener Grethe Kragh-Müller, der er børnepsykolog og forsker i daginstitutioner ved Aarhus Universitet. Foto: Søren Bidstrup/arkiv/Ritzau Scanpix

Fire ud af ti voksne i daginstitutionerne er ikke pædagoguddannede. Det er for mange, mener Bupl, der sigter mod flere pædagoger i vuggestuer og børnehaver.

I de seneste år har der været udbredt fokus på læring og kvalitet i landets vuggestuer og børnehaver. Til trods for det er lige under halvdelen af de ansatte ikke pædagoguddannet.

Gennemsnitligt har 42 procent af de voksne, der er sammen med børnene i landets vuggestuer og børnehaver ikke en pædagoguddannelse.

Det viser en beregning, som pædagogernes fagforening har lavet på baggrund af nye tal fra Danmarks Statistik, skriver Politiken. Tallene viser også, at fordelingen har været konstant siden 2014.

Andelen af pædagoguddannede svinger markant - fra Hørsholm, hvor pædagogandelen er 43 procent til Billund, hvor det er 72 procent.

Grethe Kragh-Müller, der er børnepsykolog og forsker i daginstitutioner ved Aarhus Universitet, kalder det et stort problem.

- Det vi ved, der betyder allermest for kvaliteten, er antallet af voksne omkring børnene, og om de voksne har en uddannelse.

- Har man ikke den nødvendige viden om børns udvikling, er det alt andet lige sværere at lave et stykke pædagogisk arbejde, som børnene får glæde af, siger hun til Politiken.

Hun mener, at mindst to tredjedele af de voksne i institutionerne burde være pædagoguddannede. Hos forældrene er der også en forventning til, at der er ansat pædagoguddannede personale omkring børnene.

For institutionerne er ikke blot et sted, hvor børn bliver passet, påpeger Louise Gjervin Lehn, der er formand for Forældrenes Landsforening, Fola.

- Det er selvfølgelig nødvendigt, fordi vi ikke bare betragter dagtilbuddene som pasningstilbud i dag, men som et kvalificeret sted, hvor børn har mulighed for at blive rustet til den fremtid, de går i møde, siger hun til Ritzau.

- De skal stimuleres korrekt, trives og opbygge nødvendige evner i forhold til at klare sig og komme videre, siger hun.

Hos Bupl selv opfordrer formand Elisa Rimpler politikerne til at indføre en målsætning om en pædagogandel på 80 procent i 2025.

- Vi synes, det er en stor mangel, at politikerne ikke har fokus på at have en høj faglig kvalitet i daginstitutionerne.

- Det gør en kæmpe forskel for børn i deres daglige trivsel, at de er sammen med pædagoger, som har en faglig ballast, siger Elisa Rimpler til Ritzau.

Mens Bupl håber på 80 procent i daginstitutionerne, mener Kommunernes Landsforening (KL) ikke, at et mål om 75 procent uddannede pædagoger i gennemsnit er realistisk.

Jens Ive (V), næstformand i børne- og undervisningsudvalget i KL, siger til Politiken, at der ikke er "ressourcer eller pædagoger til det", som landet ligger i dag.

/ritzau/