Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Unge finder identitet i globale netfænomener

På få måneder gik dansen Gangnam Style fra at være en regional landeplage til at blive et globalt fænomen.

Fra Aalborg til Korea er unge hoppet på netfænomerne Harlem Shake og Gangnam Style. Unge har altid lånt identitet, men nettet øger hastighed og udbredelse af nye trends, siger forsker

Elever på Aarhus Katedral-skole gjorde det som led i en protest mod SU-forringelser. Aalborg Svømmeklub gjorde det under en træningslejr. Og TV 2-værterne Cecilie Frøkjær og Johannes Langkilde gjorde det i et nytårsshow.

De lavede alle en såkaldt Gangnam Style- eller Harlem Shake-dans og gjorde dermed som millioner af andre mennesker verden over, der også er hoppet på de to særprægede danse, som via internettet er blevet globale fænomener.

De alternative og på mange måder komiske dansetrin i Gangnam Style, der er opfundet af den koreanske sanger PSY, havde formentlig aldrig forladt den rige forstad til Seoul, Gangnam, hvis det ikke var for internettet og de sociale mediers vidtrækkende potentiale.

På få måneder sidste år gik dansen fra at være en regional landeplage til at blive et globalt fænomen. Videoen af den småbuttede, excentriske koreaner, der hopper rundt i en hestestald, er set over en milliard gange på YouTube og er dermed den mest sete nogensinde på det populære sociale medie.

Og i øjeblikket går en anden video, Harlem Shake, sin sejrsgang verden over og haler langsomt ind på de koreanske trin. 50 millioner gange er der blevet kigget på robotbevægelser, skulder-bølger og benspjæt opfundet helt tilbage i 1981 i bydelen Harlem.

I dag begejstrer de nye dansetrin folk verden over og til tider for meget. For nylig blev 15 australske minearbejdere for eksempel fyret, fordi de i deres arbejdstid lavede deres egen version og lagde den ud på nettet.

Ingen af disse trin vil umiddelbart vinde en traditionel dansekonkurrence, men ikke desto mindre udføres de i stuer og på dansegulve verden over. Man taler derfor om virale fænomener, der lynhurtigt spredes via sociale medier som YouTube og Facebook.

Sociologer og eksperter i de nye digitale medier kan endnu ikke forklare, hvori lige netop disse videoers fascinationskraft ligger videoer, som gør ophavsmændene verdenskendte, så de kan leve af det.

"Det er svært at gennemskue, hvilke kriterier der gør sig gældende på sociale medier. Det virker ofte tilfældigt, hvad der er årsagen til de helt store epidemiske spredninger," siger Jesper Tække, der er lektor i medievidenskab ved Institut for Æstetik og Kommunikation på Aalborg Universitet og forsker i mediesociografi.

Han kan til gengæld forklare, hvilke menneskelige behov der skaber virale fænomener. Det er i høj grad unge, der benytter sig af de nye medier til at være med på det helt nye. Det er en adfærd, unge formentlig altid har haft, og nu har de fået et nyt og yderst effektivt værktøj til det.

"Det er en adfærd, der er med til at skabe identitet, og de lader nye trends integreres i deres egen fremtræden. På den måde låner man noget identitet og tager selv del i voksende fænomener. Man tager ejerskab til det, lidt ligesom at høre en god vittighed og fortælle den videre. Det er der i sig selv en værdi i at gøre. Det er almindelige sociale mekanismer, der i disse år får global spredning," forklarer Jesper Tække.

Der er de samme mekanismer på spil, som er set tidligere i historien, mener han. Internettet og dets mange muligheder er det seneste led i en række medierevolutioner, der har ændret verden. Det seneste skud på stammen er dog den største siden trykkekunsten.

"Dengang kunne mange mennesker pludselig læse om andre menneskers liv og efterligne dem. Det går endnu hurtigere nu og påvirker alle områder i samfundet," siger Jesper Tække, der er sikker på, at standarderne for, hvad der fascinerer, vil udvikle sig og forbedres med tiden, ligesom forskere ud fra blandt andet kaosteorier bliver bedre til at beregne, hvad der går fra landeplage til globalt hysteri.

SE VIDEOEN TIL GANGNAM STYLE HER: