Usynlige venner kan gavne børns udvikling

Vær ikke bekymret, hvis dit barn hænger ud med kammerater, du ikke kan se. De usynlige venner kan være gode for børnenes udvikling.

Indholdstilbud fra Videnskab.dk formidlet af Ritzau. Ritzau må IKKE krediteres for artiklen eller angives som kilde. Historien er klausuleret til lørdagsaviserne. Historien må publiceres bag paywall fra lørdag kl. 12.

--------------------------

Alfons Åberg har vennen Svipper, som ingen andre end han selv kan se.

I tegneserien om Steen og Stoffer er Stoffer en tøjtiger. Men for Steen er Stoffer en levende tiger med menneskelige egenskaber.

Artiklen fortsætter under annoncen

Også i den virkelige verden har nogle børn venner, kun de selv kan se og høre.

- Engang troede man, at børn med usynlige venner måtte være ensomme, sære, eller at de kedede sig bravt. Men forskning har vist, at børn med fantasivenner ikke har særlige problemer, siger Ivy Schousboe, der er en af de eneste danske forskere, der har beskæftiget sig med en særlig del af børns fantasiunivers: deres usynlige kammerater.

Ivy Schousboes forskning fra 1980'erne og 1990'erne er refereret i en ny antologi om børns venskaber i et kapitel skrevet af Thomas Gitz-Johansen, der er ph.d. på Roskilde Universitets Center for Daginstitutionsforskning.

- Usynlige venner er et spøjst fænomen, der bliver produceret i barnets fantasi. På et tidspunkt begyndte jeg at læse op på, hvad der findes af forskning, siger Thomas Gitz-Johansen, som har lavet en gennemgang af den forskning, der er lavet på området.

Der er ikke mange i verden, der har forsket i børns usynlige venner, og den forskning, der er lavet, giver varierende resultater. For eksempel er det meget usikkert, hvor mange børn der har usynlige venner, fremgår det i bogen om børns venskaber. Den forskning, der trods alt findes, tyder på, at:

* Børn med usynlige venner ikke er mere ensomme end gennemsnittet.

* Børn med usynlige venner er kreative og visionære.

* En usynlig ven kan være nyttig for barnets udvikling.

* Selv om børn indimellem taler med usynlige venner, som om de findes i virkeligheden, ved børnene godt, at de kun findes i deres fantasi.

- Børnene omtaler måske deres usynlige venner, som om de virkelig kan se dem, men de er godt klar over, at de ikke findes i virkeligheden, siger Thomas Gitz-Johansen til Videnskab.dk.

- De kan godt skelne mellem virkelighed og fantasi. Men til forskel fra voksne opfatter nogle små børn fantasien som lige så vigtig som virkeligheden, fortsætter han.

Usynlige venner kan have forskellige funktioner for børn. Hos nogle børn kan en imaginær kammerat udtrykke sider af personligheden, som barnet ikke selv kan eller tør vise, siger Thomas Gitz-Johansen.

- I den forskning, jeg har gennemgået, er der flere eksempler på, at børn bruger usynlige venner som en slags beholder for sider af personligheden, de ikke har udviklet endnu, siger han og fortsætter:

- Der er et eksempel på en pige, som er ekstremt genert. Hun har en usynlig veninde, som hun lader føre ordet for sig. På den måde kan hun sagtens tale med andre mennesker.

Efterhånden kan barnet overtage den usynlige vens egenskaber og personlighedstræk.

- Jo mere barnet kommunikerer med den usynlige ven, desto bedre. For samtaler med en imaginær kammerat vil langsomt blive overført til barnets egen personlighed, siger Thomas Gitz-Johansen.

Usynlige venner optræder typisk i børns liv, fra de er i børnehavealderen til de mindste skoleklasser.