V og K: Folkeskolen svigter de dygtigste elever

Talentindsatsen skal styrkes, og elever skal opdeles mere efter evner, lyder det fra Venstre og Konservative

”Folkeskolen svigter de dygtigste elever, og hvis vi ikke sikrer flere faglige udfordringer til de stærkeste elever, så forlader de folkeskolen,” siger Venstres undervisningsordfører Ellen Trane Nørby.
”Folkeskolen svigter de dygtigste elever, og hvis vi ikke sikrer flere faglige udfordringer til de stærkeste elever, så forlader de folkeskolen,” siger Venstres undervisningsordfører Ellen Trane Nørby. . Foto: Taylor Wilcox/Unsplash.

Alt for mange højt begavede elever bliver overset i den danske folkeskole og udfordres ikke tilstrækkeligt af den almindelige undervisning. Sådan lyder det fra Venstre og De Konservative inden de afsluttende forhandlinger om et nyt nationalt testsystem, der bedre kan identificere de stærkeste og svageste elever. I løbet af efteråret skal Folketingets partier desuden forhandle om et ansigtsløft af den udskældte folkeskolereform.

”Alle forældre skal have ro i maven og vide, at deres børn bliver udfordret på det niveau, de er på. Der skal være plads til alle i folkeskolen, også de dygtigste,” siger De Konservatives undervisningsordfører Mai Mercado.

I et nyt udspil foreslår De Konservative derfor, at skolerne tager de højt begavede børn ud af undervisningen i deres stamklasse for at give dem undervisning på et særligt hold med andre børn på samme niveau i nogle timer om ugen eller en hel dag.

Partiet vil også en indføre en målsætning om, at 10 til 15 procent af de bogligt dygtige elever på en årgang skal have tilbud om en særlig talentindsats. Til det vil partiet bruge 65 millioner kroner på at genindføre den såkaldte talentpulje, der blev sløjfet som noget af det første, da Socialdemokratiet og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fik regeringsmagten i 2019.

”Til syvende og sidst er det et spørgsmål om, hvorvidt vi som samfund har råd til ikke at dyrke alle elevers fulde potentiale. Alle elever skal udvikle sig mest muligt. Det er helt tydeligt, at det ikke er tilfældet for den her gruppe,” siger Mai Mercado.

I Venstre er der fuldtonet opbakning til de konservative betragtninger.

”Folkeskolen svigter de dygtigste elever, og hvis vi ikke sikrer flere faglige udfordringer til de stærkeste elever, så forlader de folkeskolen,” siger Venstres undervisningsordfører Ellen Trane Nørby, der også støtter De Konservatives forslag om at lade skolerne øge brugen af niveaudeling mellem eleverne.

”Det skal sikre, at eleverne i højere grad bliver undervist på deres niveau, så man kan hjælpe dem til at blive dygtigere. Vi ved, at det virker, for eksempel for højtbegavede børn,” siger Mai Mercado.

I dag har folkeskolerne allerede mulighed for at niveauopdele, men det skal dog være ”pædagogisk og praktisk begrundet”.

Mai Mercado afviser at ændre selve loven. Tanken er, at en afskaffelse af den understøttende undervisning – et andet punkt i partiets udspil – vil motivere skolerne til opdele eleverne mere systematisk.

Andreas Rasch Christensen er skoleforsker ved professionshøjskolen VIA University College i Aarhus. Han er enig i, at, der er brug for at gøre noget for elever med særlige faglige forudsætninger. Men det er ikke en god idé at niveaudele eleverne mere konsekvent, lyder det.

”En vis blanding er med til at løfte det generelle faglige niveau. Ressourcestærke elever kan godt være med til at løfte de svageste elever, uden at det går udover dem selv,” siger han.

Socialdemokratiets undervisningsordfører, Jens Joel, er enig i, at de kommende forhandlinger skal munde ud i ”mere frihed og fleksibilitet til skolerne”, og at de nye tests skal være bedre til at finde de stærkeste elever.

”Men De Konservative har et lidt snævert fokus på nogle talentindsatser til de allerdygtigste. Det kunne også være, at friheden skulle bruges til nogle helt andre indsatser? Vores opfattelse er, at den enkelte lærer og skole er bedst til at vurdere, hvad der skal til.”