Prøv avisen
Vegetar

Vegetarer er så god en forretning, at slagterierne nu satser på dem

Foto: Ikon images/ritzau

Vi kan vælge at arbejde foran eller halte bagefter den vegetariske strømning i samfundet, lyder det fra kødproducent

Tidligere på året præsenterede Tulip et – for den store kødproducents eget vedkommende – noget kontroversielt produkt. Der var ikke tale om en ny form for bacon, pølser eller kødpålæg, som virksomheden ellers primært er kendt for. Nej, produktet bestod slet ikke af kød, men var derimod vegetarisk skiveskåret pålæg lavet af æggehvide og rapsolie med smag af røde, gule og grønne peberfrugter.

”Den Grønne Slagter Veggie”, som produktet hedder, er ifølge hjemmesiden en ny type pålæg til dem, der ”har lyst til noget andet end kød”, og dem har der ifølge Tulip, som ejes af slagterikoncernen Danish Crown, vist sig at være mange af.

”Salget er gået rigtig godt, og vi har fået gode tilbagemeldinger. Vi har lavet produktet, fordi vi ikke er blinde for, at der sker en strømning i samfundet, som vi kan vælge at arbejde foran eller halte bagefter. I dag er der flere vegetarer og flere, der ønsker sundere og grønnere produkter, og vi vil gerne kunne levere, hvad der efterspørges,” siger kommunikationschef hos Tulip Michael Ravn, der tilføjer, at man bestemt kan forvente flere kødfrie produkter fra dem i fremtiden.

Tulips nye pålæg rammer ind i en udvikling, hvor flere producenter begynder at satse på og reklamere for kødfri fødevarer. Sidste år lancerede discountkæden Aldi eksempelvis sit eget mærke for ve-ganske og vegetariske produkter, og fra midten af oktober og frem til jul i år sætter Bilka fokus på sit øgede sortiment af kødfri varer ved at få en familie til ugentligt at vise, hvordan de lever uden kød.