Vi elsker at se, hvordan de andre bor

Programmer om boliger er et stort hit på de danske tv-kanaler. Hjemmet er en social enhed, som vi sætter meget højt hos os selv, og er nysgerrig på i forhold til andre, lyder en af forklaringerne

Livsstils-programmet "Kender du typen" med Mads Steffensen som vært og de nuværende eksperter Anne Glad og Flemming Møldrup har været et seerhit siden 1994.
Livsstils-programmet "Kender du typen" med Mads Steffensen som vært og de nuværende eksperter Anne Glad og Flemming Møldrup har været et seerhit siden 1994. . Foto: DR.

Det er i år 25 år siden, at DR begyndte at sende et program, hvor livsstilseksperter bliver lukket ind i et hjem og efterfølgende skal gætte, hvem der bor der.

Programmet hed dengang ”Må vi se?”, og det ville seerne ualmindeligt gerne. Da udsendelsen nogle år efter skiftede navn til ”Kender du typen?”, fulgte seerne med, og seertallet på programmet har gennem alle årene ligget stabilt højt. 600.000-700.000 seere følger hver gang livs-stilseksperterne, når de åbner døre til både soveværelse og køleskab i kendte menneskers hjem.

I det hele taget kan både DR og TV 2 melde om meget høje seertal på programkoncepter, der beskæftiger sig med boliger.

På DR gælder det, udover ”Kender du typen?” især ”Hammerslag” og ”I hus til halsen” og på TV 2 er det blandt andet programmer som ”Nybyggerne” og ”Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed”, der, hver gang de flimrer over skærmen, tiltrækker over en halv million seere. På en tilfældigt valgt uge i marts i år lå både ”Kender du typen?” og ”Nybyggerne” på Gallups top 10-liste over mest sete tv-programmer.

Ifølge Christa Lykke Christensen, der er lektor på institut for medier, erkendelse og formidling på Københavns Universitet og har forsket i tv-programmer om livsstil, skal forklaringen findes i hjemmets store betydning for os danskere.

”Hjemmet er en social enhed, som vi sætter meget højt hos os selv,” siger hun.

Det store boom i antallet af boligprogrammer på tv kom, ifølge forskeren, op til årtusindskiftet. Med finanskrisen kom der et mindre fald, for nu havde folk ikke længere så stort økonomisk råderum til boligrenovering og investering i indretning. Med økonomiens bedring er boligprogrammerne imidlertid vendt tilbage i stor stil.

”Hjemmet er igen blevet en måde, hvorpå vi viser andre, hvem vi er, og hvordan vi gerne vil opfattes. I boligprogrammerne får vi stillet vores nysgerrighed for, hvordan de andre bor og opfatter sig selv. Vi kommer ind bag facader, som vi ellers ikke har mulighed for at undersøge,” siger Christa Lykke Christensen.

For Helle Lyster, tidligere DR-medarbejder og idékvinden bag ”Må vi se?”, der blev sendt første gang i februar 1994, er den nysgerrighed positiv.

”Nysgerrigheden er et tegn på, at vi interesserer os for hinanden,” mener hun.

Anne Glad, der siden 2010 har været en af livsstils- eksperterne i ”Kender du typen?”, mener, at danskernes store interesse for boligprogrammer blandt andet hænger sammen med vores klima.

”I Skandinavien bruger vi mange timer indendøre, og i modsætning til eksempelvis sydeuropæerne er vi stadig mere tilbøjelige til at invitere gæster hjem til os i stedet for at mødes ude i byen. Derfor vil vi vældig gerne hente inspiration i de hjem, der bliver vist frem på fjernsynet,” siger hun.