Vi har glemt, hvor vigtig kultur er for vores børns dannelse

Dorthe Foged står i spidsen for et nyt kultur- og dannelsesprojekt, der lige nu sættes i gang på 430 folkeskoler i hele landet. Visionen er at udjævne den stigende skævvridning i, hvordan og hvor meget danske børn og unge inspireres og motiveres til at drømme stort

Børn præsenteres alt for sjældent for kulturelle oplevelser, mener Dorthe Foged. Her ses elever fra Hornbæk Skole i gang med violinundervisning.
Børn præsenteres alt for sjældent for kulturelle oplevelser, mener Dorthe Foged. Her ses elever fra Hornbæk Skole i gang med violinundervisning. . Foto: Annelene Petersen/Scanpix.

Dorthe Foged var ikke som de andre børn i den lille landsby uden for Ringkøbing. Når de andre tog til håndbold, spillede hun klassisk musik, og hun kunne ikke undslippe følelsen af, at noget manglede.

Hvad det var, fandt hun først ud af, da hun begyndte at tage turen til Aarhus for at dyrke sit talent på klaveret, for i Aarhus var der koncerter med symfoniorkestre, der var teaterforestillinger, kunstudstillinger og måske vigtigst af alt: Der var andre, som også foldede sig ud gennem kulturen.

Da en skade i højre arm satte en stopper for musikdrømmen, begyndte hun at arbejde med udbredelsen af kultur og endte som direktør for Det Danske Kulturinstitut i Storbritannien. Men en dag, da hun mødte børn uden for Birmingham, der levede i det værste slum, indså hun, at hun arbejdede for det forkerte.

”Da børnene fortalte, at deres største drøm var at kunne tjene penge nok til at have de samme muligheder i livet som alle andre, berørte det mig dybt. Jeg forkælede jo bare et publikum, som i forvejen kunne vælge og vrage mellem kulturtilbud,” fortæller Dorthe Foged.

Hun vendte hjem til Danmark og stiftede den sociale organisation Barndrømmen, der siden 2010 har arbejdet for at give alle børn – uanset geografi og social status – adgang til kulturelle og kunstneriske aktiviteter i hverdagen. For som hun opdagede, er situationen ikke meget bedre i Danmark end i Storbritannien. Også herhjemme præsenteres rigtig mange børn kun sjældent for kulturelle oplevelser. Enten fordi de ikke er der, eller fordi forældrene ikke har råd til dem.

46-årige Dorthe Foged har været kulturentreprenør det meste af sin karriere. De seneste seks år har hun fokuseret på at skaffe flere og bedre kunst- og kulturoplevelser til børn uanset social og geografisk baggrund.
46-årige Dorthe Foged har været kulturentreprenør det meste af sin karriere. De seneste seks år har hun fokuseret på at skaffe flere og bedre kunst- og kulturoplevelser til børn uanset social og geografisk baggrund. Foto: Steen Brogaard

”Vi har desværre også en tendens til at se kulturelle tilbud som noget, vi måske kan hygge os med i en pause. Det er ikke længere en indgroet del af vores dannelse og uddannelse, og det vil jeg gerne ændre på,” forklarer hun.

Derfor er hun nu – med store virksomheder som Microsoft og Ford i ryggen – klar med et nyt kultur- og dannelsesprojekt, Go Creative, der i disse uger spreder sig ud på 430 skoler. Og det glæder hende, at mange af landets fattigste og mest yderligtliggende kommuner har ønsket at være en del af projektet.

På Langeland har samtlige skoler tilmeldt sig, herunder Nordskolen. Her har skole- leder Jens Winther lang erfaring med, hvordan kunst og kultur kan få ikke mindst fagligt svage børn til at blomstre, for han er også leder af øens musikskole. Han var derfor ikke i tvivl om mulighederne, da han hørte om Go Creative.

”Mit håb er, at vi gennem dette projekt kan skabe en ny tankegang omkring det at bruge kunst og kultur til at løfte eleverne, både menneskeligt og fagligt. Jeg har slet ikke tal på, hvor mange gange jeg har set børn få øget deres selvværd gennem musikken. Pludselig står de mest indadvendte og synger på den store scene til havnefesten, og den energi smitter af, når de næste dag sidder og kæmper med dansk og matematik,” fortæller han.

En af de udfordringer, Jens Winther ofte støder på, er, at forældrene i mange tilfælde ikke har overskud til at se, hvad deres børn skal bruge for at udvikle sig. Den opgave får skolen nu et konkret værktøj til at løfte.

Og det er typisk ikke særlig meget, der skal til, siger Dorthe Foged. Go Creative handler ikke om, at flere udkantsbørn pludselig skal på Statens Museum for Kunst eller til jazzkoncert. Det er netop ikke et elitært projekt, understreger hun, men et kultur-demokratiserende projekt, hvor lokale kulturarrangementer og blandt andet sang, tegning og samtale er i centrum. Det afgørende er, at børnene bliver præsenteret for nye kanaler, de kan finde og udfolde deres talent igennem.

”Jeg er ikke kulturforkæmper, jeg er børneforkæmper,” forklarer Dorthe Foged og uddyber:

”Derfor handler Go Creative ikke om at fremme kulturen for kulturens skyld, men om at udvide børnenes verdensbillede, gøre dem mere innovative, forbedre deres sociale og mentale trivsel og derigennem motivere dem til at klare sig fagligt bedre. Hvis de skal udleve deres fulde potentiale og måske endda bryde den sociale arv, så kræver det noget ekstra, en særlig inspiration, og det er netop det, kunsten og kulturens mangfoldige verden kan tilbyde.”J