Virksomheder er mod brug af produkter i skolebøger

Virksomhederne bag nogle af de produk-ter, som bliver an-vendt i de danske skolebøger, tager kraftigt afstand fra forlagenes brug af kendte produkter til illustrationer

En række af de virksomheder, som har fået deres produkter eksponeret i de danske folkeskolebøger, er ikke blevet spurgt, om de vil have virksomhedens logo eller produkter trykt i bøgerne. Det drejer sig blandt andet om Coca-Cola Danmark A/S og Kraft Foods Inc., der står bag produkter som Toblerone, Daim-chokolade og Estrella-chips.

Coca-Cola

Jeg sidder her med en matematikbog fra 2004 til 4. klasse fra Gyldendal, hvor der blandt andet er et billede af en Fanta. Hvad mener I om det?

– Vi bryder os ikke om at være i en skolebog – vi vil ikke markedsføre os til børn, og vi har ikke modtaget henvendelser fra forlagene i de seneste tre år, så det er ikke noget, vi har givet tilladelse til, siger Kenth Kærhøg, kommunikationschef hos Coca-Cola Danmark.

Hvad vil I svare, hvis et forlag henvender sig til jer for at få tilladelse til at anvende jeres logo eller produkter i en skolebog?

– Vores politik på områ- det er, at vi ikke vil være til stede i klasseværelset. Hvis Gyldendal eller andre forlag henvender sig og spørger om tilladelse til at bruge vores produkter eller logo i en folkeskolebog, så vil vi sige nej, siger Kenth Kærhøg.

Kraft Foods

Jeg sidder her med forskellige skolebøger, som indeholder en del billeder af jeres produkter – blandt andet Toblerone og Estrella. Hvad mener I om det?

– Det kommer bag på mig, for vores holdning er klar. Vi ønsker ikke vores produkter placeret i skolebøger, siger direktør for Marketing Services hos Kraft Foods Inc. Mads Bo Nielsen. Han tager kraftigt afstand fra forlagenes brug af billeder med produkter fra Kraft Foods Inc.

– Vi har en meget klar politik på området – vi vil ikke deltage i skolebøger, siger Mads Bo Nielsen.

Det er umuligt for fødevareproducenterne at kontrollere, hvad forlagene gør, når de ikke spørger virksomheden om lov først. Og Mads Bo Nielsen har ikke kendskab til, at forlagene har spurgt om lov til at anvende virksomhedens produkter.

– Vi er meget omhyggelige med at undgå eksponering den slags steder, og derfor er det problematisk, at forlagene ikke spørger os om lov, før de anvender vores produkter, siger han.

Hvad vil I svare, hvis et forlag henvender sig til jer for at få tilladelse til at anvende jeres logo eller produkter i en skolebog?

– Hvis forlagene henvender sig til os, så vil vi ikke give tilladelse til, at de anvender vores produkter i skolebøger, siger Mads Bo Nielsen.

Forlagene

Gyldendal oplyser, at forlaget nogle gange spørger om lov, før det anvender virksomhedernes logo eller produkter.

– Vi spørger nogle gange om lov, og andre gange benytter vi os af forskellige billedbureauer, forklarer Torben Piil, informationschef hos Gyldendal.

Samme svar giver forlaget Alinea, som fortæller, at de ikke spørger virksomhederne først, når de benytter sig af billedbureauer.

Loven er sådan, at når forlagene køber billederne hos billedbureauerne, så er det ikke forlagenes ansvar at spørge virksomhederne om lov først.

indland@kristeligt-dagblad.dk