Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at læse alle artikler

Glemt adgangskode? Klik her.

Virksomheder hjælper belastede boligområder

Flere private virksomheder engagerer sig i socialt arbejde i udsatte boligområder i hovedstaden, Vejle og Esbjerg. Foto: Stig Stasig.

Et stigende antal danske virksomheder stiller gratis arbejdskraft og ekspertise til rådighed for landets udsatte boligområder. Men der er stadig plads til forbedringer, viser ny undersøgelse

LEGO, BRFkredit, forsikringsselskabet Skandia, Nykredit og Schiller. Alle sammen er de eksempler på private virksomheder, som har engageret sig i socialt arbejde i udsatte boligområder i hovedstaden, Vejle og Esbjerg. Engagementer, der blandt andet tæller uddeling af computere, støtte til skoleklasser, besøg på brandstation og gadeudsmykninger.

I løbet af de seneste år har et voksende antal virksomheder gratis stillet medarbejdere til rådighed til velgørende projekter, og sidste skud på stammen er, at virksomhederne træder til i Danmarks såkaldte "ghettoer" eller områder, der kandiderer til titlen. Det fremgår af to publikationer om virksomheders sociale engagement i almene boligområder, som udkom under Socialministeriet i sidste uge.

"En ny tendens inden for det her er, at en del virksomheder nu fokuserer på udsatte byområder og deres beboere, hvor især børn og unge er målgruppen. Virksomhederne gør det i samarbejde med kommuner, områdets beboere og frivillig-organisationer," siger projektleder fra rådgivningsvirksomheden COWI, Lise Heiner Schmidt, som er en af to forfattere til Socialministeriets publikationer.

Der eksisterer ikke tal på, hvor mange virksomheder, der lader deres medarbejdere udføre velgørende arbejde i arbejdstiden, men ifølge COWI er området i vækst – og der er rigeligt plads til, at langt flere virksomheder kan engagere sig i de belastede områder, fortæller Lise Heiner Schmidt.

"Virksomheder, kommuner og boligområder skal blive bedre til at finde hinanden i den her form for samarbejde, for det virker ærgerligt, at boligområderne ikke hopper på toget og bruger de ressourcer, som mange virksomheder har."

Hos forsikringsselskabet Skandia har flere medarbejdere siden 2007 deltaget i blandt andet drengeklubber for tosprogede på Nørrebro i København. Til november planlægger virksomheden at engagere sig i endnu et projekt, hvor drengeklubberne skal starte små forretninger under sloganet "Mind your own business", fortæller projektleder i Skandia, Vibeke Molin.

"Populært sagt kalder vi samarbejdet for en win-win situation. Det er godt for drengene at få kontakt til erhvervslivet, vi får glade og engagerede medarbejdere, som er stolte af Skandia, og vi viser os som en ansvarlig virksomhed."

Dansk Flygtningehjælp har arbejdet sammen med flere virksomheder – heriblandt Skandia – omkring velgørende projekter. Kernen i samarbejdet er at afstemme ansvarsområder og forventninger, så virksomhederne er klar over, at de skal tilgodese målgruppens – i dette tilfælde udsatte boligområders – behov, fortæller projektleder Maria Kavita Nielsen.

"Et projekt som "Mind your own bussiness", hvor det er drenge med etnisk minoritetsbaggrund, er godt, fordi det giver drengene mulighed for at få en fod inden for hos erhvervslivet og møde nogle nye typer af frivillige. For firmaernes vedkommende er det både godt for deres image og godt, fordi det skaber sammenhold på arbejdspladsen at have et fælles projekt."

gehlert@k.dk

graa@k.dk