Prøv avisen

Nyt spil med virtuelle væsner ødelægger vores evne til ægte nærvær

Den virtuelle verden er begyndt at sætte dagsordenen for, hvad vi gør i det ikke-virtuelle liv, og deri ligger der et værditab. Det viser sig særligt med det nye spil Pokémon Go. Foto: Remko de Waal

Et virtuelt spil, hvor man fanger små figurer i den virkelige verden, skaber nye etiske dilemmaer. For ikke alene breder spillet sig over alt fra kirkegårde til Holocaust-museet. Det koster os også evnen til at være nærværende, advarer etikprofessor

Jens Næslands kun 16-årige datter hviler på Assistens Kirkegård i København blandt hængebirk, mindeord og fintrevet grus. Men små farverige figurer, point og symboler er nu også begyndt at dukke op blandt de døde.

Det virtuelle spil Pokémon Go, som i løbet af få dage har fået millioner af brugere over hele verden, lader enhver med en smartphone gå rundt i den virkelige verden, mens de med telefonen indfanger og træner små dinosaurus-lignende figurer ved at holde mobilen op foran en vej, en sø eller i dette tilfælde et gravsted.

Men det er mangel på respekt for både de døde og pårørende, lyder det fra 51-årige Jens Næsland, som mistede sin ene datter for tre et halvt år siden.

”Det er meget forstyrrende. Det gør mig ked af det, at mennesker ikke har en større respekt, forståelse og interesse for hinanden,” siger han.

Godt 10 meter fra hans datters grav ligger der i en statue et særligt virtuelt punkt, som tiltrækker spillere.

”Man laver en kirkegård om til en forlystelsespark. Og jeg synes, det er forargeligt,” siger han.

Spillet er gratis at down-loade. Men det har alligevel en høj pris.

For det første er der alle de potentielle problemer med lovovertrædelser, krænkelser af andres privatliv og ikke mindst risikoen for at udsætte sig selv og andre for fare. Der er indtil videre rapporteret om folk, som går ind i skilte, fordi de kigger på skærmen frem for vejen, ligesom Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby ihærdigt forsøger at få folk til at lade være med at fange virtuelle væsener på DTU’s byggeplads – det er farligt, lyder advarslen.

For det andet kan spillet påvirke os som mennesker, siger Thomas Ploug, medlem af Det Etiske Råd og professor i anvendt etik ved Aalborg Universitet.

”En omkostning er, at man trækker sig ud af de nære relationer. Og så mister man en vigtig ting: nemlig den nærhed, fokus og opmærksomhed, man får ved være i fysisk tæthed med et andet menneske,” siger han og forudser, at vi skaber en individualistisk kultur, hvor vi taber det nære fællesskab på gulvet.

”Teknologien transformerer vores psykologiske set-up. Det bliver sværere at være til stede, og vi har ikke længere de psykologiske forudsætninger for fokuseret opmærksomhed. Det bliver sværere at mønstre reel interesse i andre mennesker og at mønstre den koncentration og tilstedeværelse, det kræver at vise dem reel omsorg,” siger Thomas Ploug.

Den virtuelle verden er begyndt at sætte dagsordenen for, hvad vi gør i det ikke-virtuelle liv, og deri ligger der et værditab, advarer han.

Det er særligt tydeligt med Pokémon Go, som får folk til at besøge steder, de ellers ikke vil komme. På den anden side af Atlanten har Holocaust-museet i Washington eksempelvis været nødt til at appellere til, at man ikke går rundt og fanger Pokémon-figurer på et sted, hvor man mindes de mange millioner jøder, der blev dræbt under Anden Verdenskrig.

Det originale Pokémon-spil kom på gaden i slutningen af 1990’erne og nød også dengang stor international popularitet. Og den er mildest talt vakt til live igen. Spillet er i USA blevet populært på rekordtid, og det er svært at forestille sig, at den bølge går uden om Danmark, når spillet bliver officielt frigivet i Danmark i næste måned. Selvom Pokémon Go endnu ikke er officielt frigivet i Danmark, er det let at bruge alligevel.

Derfor får vi brug for at diskutere og afprøve dilemmaet moralsk og juridisk, siger Jacob Dahl Rendtorff, professor i filosofi og etik ved Copenhagen Business School.

”Alle de ting, teknologierne skaber for os, rejser en masse nye juridiske og etiske problemstillinger, som vi skal tænke igennem,” siger han.

Som hvem der har ansvaret for, at spillere overtræder normer og regler i samfundet eller måske sætter sit og andres liv i fare? Og her har vi faktisk erfaring at trække på, siger Jacob Dahl Rendtorff.

”Vi ser samme dilemma med virksomheder, der producerer pornografi, våben, alkohol og tobak. Der er nogle, som gerne vil have produktet, men generelt opfatter man det som umoralsk. På samme tid sætter vi i samfundet selv grænser for at gribe ind i borgernes frihed. Derfor må man appellere til borgerne selv, men virksomhederne må også forsøge at have nogle værdier, som er mere etiske,” siger Jacob Dahl Rendtorff.

Spillet gå ud på at finde og fange de såkaldte Pokémons, som man kan se stort set over alt via sin mobiltelefon Foto: REUTERS/Sam Mircovich/Illustration
Pokémon Go blev offentliggjort den 8. juli, og det er blevet populært på rekordfart. Foto: ANP PIROSCHKA VAN DE WOUW