Øllen, der blev startskud til julen

Når "sneen falder" den første fredag i november, er det sjældent vejret, folk taler om. Det er frigivelsesdagen for Tuborgs julebryg, man mener. Et unikt fænomen i reklamehistorien

Julemand møder ølbil, og sød bjældeklang opstår.
Julemand møder ølbil, og sød bjældeklang opstår. Foto: Screenshot fra Tuborgs hjemmeside.

Reklamer bliver for det meste glemt, så snart de forlader sendefladen eller bladenes annoncesider, men nogle formår at blive og skrive sig ind i historien. Det gælder Tuborgs reklamefilm for julebryg med det let genkendelige sneunivers på blå baggrund og den tørstige julemand, der vender kanen og halser efter ølbilen. Filmen har fået så stor indflydelse på danskerne, at den såkaldte J-dag, hvor øllen bliver frigivet, hos mange er blevet en årlig tradition for druk og starten på juletiden.

Ifølge reklameforsker Nicolai Jørgensgaard Graakjær fra Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet er reklamefilmens styrke sin danske humor og genkendelsens glæde, når julemanden også har brug for et pusterum midt i gaveræset og vender kanen. Men, at reklamen og julebryggen har fået sin egen dag er næsten unikt i reklamehistorien.

"J-dag er et helt ekstraordinært reklamefænomen. Filmklippet har lagt et fundament, hvor Tuborg i reklamen bringer øl ud, og julemanden følger efter. Og så gør folk i det ganske land det samme. Reklamen bliver simpelthen omsat til virkelighed," siger han.

Asger Liebst, cand.mag. i dansk og samfundsfag og forfatter til "Reklamens århundrede", forklarer den lille reklamefilms store gennemslagskraft med dens simple grafiske udtryk og fokus på nostalgi.

"Det er en slags naiv kunst. En nostalgisk, barnagtig og overkommelig oplevelse af verden. Allerede da julebrygreklamen blev lavet i 1980, var ølbilen jo gammeldags, og den bliver så blandet sammen med den mytologiske skikkelse, som julemanden i sin kane er. Den type reklame er også en måde at gøre sig mindre på som autoritet og kapitalkraft. Man gør sig mere spiselig," siger han.

Reklamefilmen blev altså lavet i 1980 på baggrund af det klassiske postkort fra 1979, hvor julemanden ønsker danskerne: "God jul og godt Tub'år".

Oprindelig reklamerede julemanden for almindelig Grøn Tuborg, men filmklippet blev så populært, at Tuborg lancerede en decideret julebryg året efter. Samme julebryg, der nu bliver uddelt gratis samme tid hvert år på J-dag den første fredag i november klokken 20.59. Og samme julebryg, der på trods af, at den kun bliver solgt i to af årets måneder, stadig er Carlsberg Danmarks fjerdemest-sælgende øl.

Asger Liebst mener, at frigivelsesdagens fastlagte årlige tidspunkt lokker så mange af sted på værtshus, fordi begivenheden ligger før årets alkoholtunge julefrokoster og derfor virker som startskud til julen.

"Når man har gjort sig til en del af juletraditionen, så kan man blive hængende år efter år. Tuborgs julebryg er blevet en lige så naturlig del af den danske jul som mange andre klassiske ting som juletræ og så videre," siger han.

Men Tuborg fik særlig i 1990'erne kritik for at sponsorere danskernes overdrevne alkoholindtag på J-dag. Dengang lå J-dag på en onsdag, og det betød, at mange gymnasieelever og andre studerende ikke mødte i skole dagen efter, fordi de havde drukket for meget. Det tvang i 1999 Tuborg til at flytte frigivelsestidspunktet til fredag.

Kirsten Ægidius, marketingdirektør i Carlsberg Danmark, der ejer Tuborg, siger, at virksomheden er klar over, at J-dag kan få konsekvenser for de unge, der drikker for meget. Derfor samarbejder de med Natteravnene, en organisation, der holder øje med unge i nattelivet.

"I må gerne være i lystig stemning, men lad nu være med at blive for fulde. Vi vil ikke i vores virksomhed hægtes op på, at man drikker hjernen ud med Tuborgs julebryg," siger hun og tilføjer, at firmaet dog stadig går ind for, at julebryg og J-dag er en del af dansk jul.

Ifølge både Asger Liebst og Nicolai Jørgensgaard Graakjær er det heller ikke en forkert betragtning. De mener begge, at Tuborg på godt og ondt har skrevet sig ind i de danske juletraditioner.

"J-dag er blevet en kalenderdag, som man kan planlægge efter, ligesom man kan med juleaften. Det er nærmest blevet en helligdag for nogen," siger Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

julie.hansen@k.dk