Prøv avisen

Det falske budskab: Teologerne ødelagde min påske

Tør I virkelig sætte spørgsmålstegn ved dette vidnesbyrd af Jesus? Gud gav ikke det bedste som et ideal for kærligheden, men for at sone synden og give evigt liv, skriver debattør Foto: Iris

Hvis man ikke kan prædike evangeliet, bør man omdanne sin kirke til en loge med nogle religiøse ritualer og med en kærlighedsforståelse, som har sin grund i menneskelig visdom, skriver forhenværende politiinspektør

SELVOM det er noget tid siden, så havde jeg sådan glædet mig til påske. Glædet mig til at høre de fantastiske påsketekster endnu en gang. Men så skete der noget, som kastede en skygge ind over glæden.

Det var et indlæg i Kristeligt Dagblad den 16. april, hvor der øverst på forsiden stod: ”Præster uenige om kristendommens kerne”. Længere nede i indlægget læste jeg til stor forskrækkelse: ”Jesus døde nemlig slet ikke på korset for menneskets synder, lyder det fra præster”.

Hvordan kan disse personer forkynde evangeliet? Har de overhovedet nogen forkyndelse? Hvad med det præsteløfte, som disse præster har aflagt? Hvorfor er de ikke blevet fyret for længst? Måske skyldes det, at kirkens ledelse er mere optaget af bredden end af sandheden.

Længere inde i bladet udtrykker religionsforsker Iben Krogsdal: ”Jeg tror, at Jesus dør for vores skyld og ikke for vore synders skyld.”

Hendes udsagn skal vel forstås sådan, at Jesus døde for at vise os kærlighedens yderste konsekvens, men han døde altså ikke for at sone synden. Gud har nemlig ikke behov for forsoning, mener disse teologer. Hans væsen er jo kærlighed, og derfor kræver han intet af os mennesker.

Hvor er det dog en besnærende tale. Den leder mine tanker hen til Første Mosebog, kapitel 3, hvor slangen møder Eva med ordene: ”Har Gud virkelig sagt ...”. Angrebet på Guds ord har eksisteret siden syndefaldet. Altid er der blevet sat spørgsmålstegn ved sandheden i Bibelens budskab. Et sådant budskab læser vi i Johannesevangeliet (3, 16): ”For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.”

Kan det siges mere klart? Tør I virkelig sætte spørgsmålstegn ved dette vidnesbyrd af Jesus? Gud gav ikke det bedste som et ideal for kærligheden, men for at sone synden og give evigt liv.

Så højt elskede Gud. Det er den kærlighed, I teologer ikke kender, men vil have gjort forståelig. Men det guddommelige kan aldrig gøres forståeligts. Det må åbenbares af Helligånden.

Hvis man ikke kan prædike evangeliet, bør man omdanne sin kirke til en loge med nogle religiøse ritualer og med en kærlighedsforståelse, som har sin grund i menneskelig visdom.