Behovet for kirkerum på hospitaler er stort

Min holdning er, at der på hospitaler skal være et rum, fysisk rum, et kirkerum, hvortil man kan tage tanker, ord og spørgsmål, skriver Inge Sørig, diakon og rejsesekretær i KriSoS

At der findes et rum på vore sygehuse, som er indviet til at være kirkerum, synes jeg er af allerstørste værdi, skriver læser
At der findes et rum på vore sygehuse, som er indviet til at være kirkerum, synes jeg er af allerstørste værdi, skriver læser. Foto: Scanpix.

VI HAR KORS I FLAGET, vi kaldes et kristent folk. Danmark kaldes et kristent land. Derfor synes jeg, det er en dårlig udvikling i vores land, at der kan blive religionsneutrale rum på vore sygehuse både de nye og de gamle.

Størstedelen af Danmarks befolkning er døbt og tilhører en kirke. Kirken på et sygehus er indviet som alle andre kirker, og personalet i social- og sundhedssektoren kan ses som kirkens forlængede arm, både de ansatte og frivillige.

Stifteren af KriSoS, Francis Grim, så hvad der skete med mennesker, der bliver syge. Han så, at flere mennesker går gennem hospitalets døre end gennem kirkernes. Mennesker, der normalt går oprejst, ser verden fra det perspektiv.

Hvis vi kommer på sygehuset, sker der noget med tankerne. De ændrer sig. Perspektivet bliver pludselig fra liggende stilling og blikket bliver vendt opad. Der kommer spørgsmål, der ofte henvender sig til Gud: Hvorfor ...?

Min holdning er, at der skal være et rum, fysisk rum, et kirkerum, hvortil man kan tage tanker, ord og spørgsmål. At der findes et rum på vore sygehuse, som er indviet til at være kirkerum, synes jeg er af allerstørste værdi. Hospitalspræsternes arbejde ligeså. I tolerance skal der måske også være andre rum?