Ønskes: Større mediefokus på de forfærdelige forhold i DR Congo

Som hjemvendt læge undrer det mig, at jeg aldrig ser nogen historier i medierne om DR Congo, hvor folket til stadighed befinder sig i en akut humanitær krise, skriver Kristoffer Vogler fra Læger Uden Grænser

DR Congo, kvinder og børn på flugt
DR Congo, kvinder og børn på flugt. Foto: Dai Kurokawa.

JEG ER LÆGE I en lægepraksis i København men tidligere på året var jeg i Den Demokratiske Republik Congo og arbejdede på at redde liv under forhold, som man dårligt kan forestille sig herhjemme. Jeg behandlede patienter, som havde gået mange timer nogle gange flere dage for at nå frem til os.

Nu da jeg er hjemme igen, undrer det mig, at jeg aldrig ser noget om de forfærdelige forhold i de danske medier. DR Congo ligger måske rigtig langt væk, og de mennesker, der må kæmpe for deres liv under forfærdelige forhold, er måske svære at identificere sig med. Men de er en del af fortællingen om, hvordan det går på vores fælles klode, og de menneskelige skæbner kan vi alle forholde os til.

Tag for eksempel pigen Espoir. Hun måtte flygte med sin familie, da hendes landsby blev angrebet af en militant gruppe. Da jeg mødte hende, havde hun længe haft malaria og var dødeligt syg. Hun havde gemt sig med sin familie i junglen under kummerlige forhold med ganske få ejendele og næsten ingen mad. Heldigvis kom Espoir til os tidsnok til, at vi kunne nå at redde hende. Men der er mange andre børn som hende, der ikke når frem til os i tide.

Befolkningen i DR Congo særligt i den østlige del lider under den vedvarende konflikt med militante grupper, der huserer i regionen, og landet befinder sig til stadighed i en akut humanitær krise.

Der er næsten ingen hjælp, hvis man da ikke er så heldig at befinde sig i nærheden af en af de få, gratis ngo-klinikker og hospitaler, som blandt andet er drevet af Læger uden Grænser.

Rigtig mange andre bor enten for langt væk fra hjælpen, eller kan ikke betale det, som det koster at blive behandlet. På et offentligt hospital koster et kejsersnit i omegnen af 300 kroner. Det er et svimlende beløb for langt de fleste familier. Resultatet er, at mange kvinder føder under yderst primitive forhold, som kan være livstruende for mor og barn.

Mediedækningen af de menneskers liv og udfordringer er afgørende. Politikerne sætter oftest kun tid og kræfter ind på at løse en konflikt, når de ser, at den også er på mediernes dagsorden. Og der er brug for, at medierne fortæller historierne, så vi som almindelige danskere har mulighed for at forholde os til det.

Jeg håber, at de danske medier begynder at fortælle om, hvad der foregår i DR Congo. Og jeg tror, at danskerne gerne vil vide noget om det. For mig som læge, der har stået midt i den humanitære krise, er det vigtigt, at disse patienters lidelser ikke blot bliver overset eller ignoreret.

Ingen skal lide i stilhed, og i Læger uden Grænser ved vi, at færre dør, når flere ved.