Prøv avisen
Debat

Alternativ behandling afkræftede mine fordomme

I Danmark har vi en gammel fordom, som siger, at alt alternativ behandling er kvaksalveri.

En dygtig vejleder er absolut nødvendig, hvis man skal finde en farbar og givende vej gennem den alternative verden

Den alternative behandlerverden er mangfoldig og uigennemsigtig for en almindelig borger. For fem år siden fik jeg 16 forskellige lægeordinerede præparater, hvis bivirkninger ”arbejdede godt sammen” og bragte mig på randen af en alvorlig medicinforgiftning.

Heldigvis kom en virkelig dygtig alternativ behandler ind i mit liv. På cirka tre år blev al den lægeordinerede medicin ved hendes kyndige vejledning udskiftet til fordel for vitaminer, mineraler, urteprodukter, homøopati med mere.

Jeg har langsomt fået det meget bedre, mine blodprøver viser nu ovenud tilfredsstillende tal, og hjertekardiogrammet ligeså. Der arbejdes fortsat bevidst på om muligt at forbedre og i alle tilfælde vedligeholde min gamle krops nuværende aktivitetsniveau.

En dygtig vejleder er absolut nødvendig, hvis man skal finde en farbar og givende vej gennem den alternative verden. Denne vejleder skal man have 100 procent tillid til og være på god bølgelængde med. Desuden er det vigtigt, at vedkommende ikke står alene, men har et dygtigt netværk.

Man skal have tålmodighed. De skavanker, der skal udbedres, har man muligvis samlet sammen gennem mange år, så de kan ikke bare fjernes med et snuptag - giv tid! Endvidere må man indstille sig på, at det bestemt ikke er gratis. Desværre koster det en del at gå denne vej. Der er intet tilskud, alt skal betales af egen lomme.

Endnu en betydningsfuld faktor er, at man har et godt forhold til en praktiserende læge. I hele forløbet er det vigtigt at få taget blodprøver for at sikre sig, at man får det rigtige og i passende mængder. Som danskere er vi underlagt restriktioner fra myndighedernes side, der bevirker, at man her i landet er afskåret fra at anskaffe visse kosttilskud, der er frit tilgængelige i håndkøb andre steder, for eksempel i Tyskland.

Endelig har vi her i Danmark en gammel fordom, der unuanceret siger, at al alternativ behandling er kvaksalveri, hvilket med lethed kan bevises at være forkert. Disse ældgamle behandlingsformer har på verdensplan vist deres værdi. Her er det væsentligt, at de dårlige behandlere bliver synlige og bliver valgt fra, eventuelt ved hjælp af en autorisation eller lignende. Den enkelte borger står meget svagt i dette forhold, blandt andet på grund af for ringe viden hos mange og mangel på relevant og saglig oplysning på feltet.

Dette er nogle af mine personlige erfaringer, som jeg har samlet sammen gennem min vej ind i denne rige og spændende verden med utrolige og anderledes muligheder.