Stubkjær: En biskop har intet med udenrigspolitik at gøre

Når min kronik ikke handler om udenrigspolitik, er det ganske simpelt, fordi den handler om kirken og mine visioner for Viborg Stift, hvis jeg skulle blive valgt til biskop. En biskop er i første omgang en præstelig funktion, skriver bispekandidat og generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp

Henrik Stubkjær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, stiller op til bispevalg i Viborg. Her fotograferet i hjemmets køkken i Haslev.
Henrik Stubkjær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, stiller op til bispevalg i Viborg. Her fotograferet i hjemmets køkken i Haslev. Foto: Leif Tuxen.

I GÅRSDAGENS AVIS spørger lektor Jørgen Grimstrup, om jeg er bange for vælgerne ved bispevalget, da min kronik i Kristeligt Dagblad den 23. juli ikke handler om udenrigspolitik. Og svaret er selvfølgelig et klart nej. Og når kronikken ikke handler om udenrigspolitik, er det ganske simpelt, fordi den handler om kirken og mine visioner for Viborg Stift, hvis jeg skulle blive valgt til biskop. Og en biskop er i første omgang en præstelig funktion og har intet med udenrigspolitik at gøre.

Jeg kender ikke Jørgen Grimstrup, og han kender helt åbenbart heller ikke mig eller Folkekirkens Nødhjælp.

Så blot for at rydde nogle misforståelser af vejen:

Når man sidder som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, hvis mandat er at yde katastrofehjælp og langsigtet bistand til verdens fattigste mennesker, så er det vel naturligt, at man udtaler sig om den humanitære situation uden for Danmark, hvor Folkekirkens Nødhjælp arbejder. Det forlanger både EU og Danida, når de støtter vores arbejde. Både jeg og Folkekirkens Nødhjælp arbejder intenst sammen med kirkelige partnere i op mod 40 lande for at udrydde fattigdom og sult og for at tale de forfulgtes rettigheder og det gælder også forfulgte kristne minoriteter.

Folkekirkens Nødhjælp er en humanitær organisation, der bygger på et kristent livs- og menneskesyn. Det betyder, at vi anser alle mennesker for gudsskabte og uendeligt værdifulde. Vi kæmper for alle folks ret til et land og sikkerhed for dets borgere. Vi tager afstand fra brud på FN's konventioner, lige meget hvem der begår dem. Det er grunden til, at vi i over 90 år har kunnet være til stede og hjælpe i verdens brændpunkter, og at vi bedømmes som en af de mest troværdige organisationer i Danmark og ud over verden.

FOLKEKIRKENS NØDHJÆLP er ikke imod Israel og har aldrig gået ind for boykot af Israel eller israelske varer. Vi arbejder sammen med både israelske partnere og palæstinensiske.

I min tid som generalsekretær har vi kørt adskillige kampagner sammen med Roskilde Festival imod børnearbejde, salg af kvinder til prostitution, for en fair klimaaftale ved klimatopmødet i København, mod diskrimination af kasteløse. Og én gang har vi sat fokus på den humanitære situation i de besatte områder og opfordret begge parter til at gå i dialog og finde en løsning, som kan skaffe fred og sikkerhed for begge parter.

Ved den lejlighed havde vi tre af vores israelske partnere og to af vore palæstinensiske partnere med på Roskilde Festival, hvor de fortalte alle om deres oplevelse af situationen og i øvrigt fejrede vi, at Roskilde Festival i de 10 år, vi har arbejdet sammen, har givet over 10 millioner kroner til Folkekirkens Nødhjælps arbejde blandt verdens fattigste senest for et par måneder siden en halv million kroner til et projekt for kvinder i Myanmar (Burma).

I de seneste måneder har jeg mødt flere hundrede vælgere til bispevalget i Viborg. Det har været en 100 procent positiv oplevelse, og hvis jeg skulle blive valgt til biskop i Viborg, vil jeg glæde mig til at tage fat på de dagsordener, der ligger på biskoppens bord, og fortsætte den linje kirkerne i Viborg Stift har fulgt i alle de år, jeg kan huske.