Dansk muslim: IS har taget vores religion som gidsel

Islamisk Stat er udelukkende terrorister og repræsenterer på ingen måde min og andre danske muslimers tro, skriver Ahmet Polat, som er danskfødt muslim og læser international teologi i Istanbul

IS må gerne pakke deres holdninger væk og ikke bare smide dem i skraldespanden, men meget gerne helt ud af jordkloden, skriver den danske muslim Ahmet Polat. Her demonstrerer amerikanere imod Islamisk Stats massakrer foran Det Hvide Hus i Washington DC.
IS må gerne pakke deres holdninger væk og ikke bare smide dem i skraldespanden, men meget gerne helt ud af jordkloden, skriver den danske muslim Ahmet Polat. Her demonstrerer amerikanere imod Islamisk Stats massakrer foran Det Hvide Hus i Washington DC.

DAGLIGT ER VI desværre vidner til utallige barbariske angreb eller rettere sagt den massakre, der bliver begået på civile mennesker rundt omkring i verden. Blot et af de mange tyrannier er Islamisk Stat (IS), som har taget islam som gidsel. Ifølge dem selv er og har de oprettet en islamisk stat og overtaget styringen primært i Nordirak.

IS iværksætter nogle virkelig uacceptable handlinger i islams navn. Frustrationerne, diskussionerne og bekymringerne er også nået til Danmark. Diskussioner, om deres gerninger virkelig er rummelige inden for troens ideologi, blandt andet om det er i orden at dræbe folk, som ikke er muslimer.

Jeg er heldigvis ikke stødt på IS-tilhængere i Danmark, og jeg håber virkelig heller ikke, at der er nogle, der falder i fælden og bliver hjernevasket. Ligesom vi så, da nogle folk opfordrede unge danske teenagere til at tage ned til Syrien for at deltage i ''jihad'', hvilket slet ikke har noget med sagen at gøre. Danske muslimer tager afstand fra alt, hvad IS gør, og hvis der virkelig er et par stykker i Danmark, der støtter dem, kan jeg kun sige. ''Må Allah (Gud) retlede jer!''.

Lad os tage tingene én ad gangen. Først og fremmest oprettelsen af en islamisk stat og et kalifatstyre. Hvem har valgt dem, og hvilke muslimske akademikere/imamer/videnskabsmænd har vist deres sympati over for dem?

At IS forfølger de kristne og markerer deres huse med et tegn på døren og derefter opfordrer dem til at enten konvertere eller forlade landet, er fuldstændig uden for islams rammer. De kan også finde på at dræbe de kristne, men lad os åbne den hellige bog (Koranen, red.) og se, hvad der i realiteten står i den:''Der er ingen tvang i religionen.'' (al-Baqara 256).

''Hvis nogen dræber en person, er det som at dræbe hele menneskeheden, og hvis nogen redder et menneske(s liv), er det som at redde hele menneskeheden.” (al-Ma'idah 32).

IS er udelukkende terrorister og repræsenterer på ingen måde min og andre danske muslimers tro. Jeg tror på skaberen af universet, den mest barmhjertige og den mest nådige Allah, som tilskynder mennesker til at leve i fred og ro side om side: ''O, I mennesker! Sandelig, vi har skabt jer fra en mand og en kvinde, og vi gjorde jer til folk og stammer, for at I skal kunne genkende hinanden. Sandelig den mest ærefulde i Allahs øjne er den mest gudfrygtige af jer. Sandelig, Allah er alvidende, kender til alt.'' (al-Hudjurat 13).

''O, I troende! Træd alle sammen ind i fred. Følg ikke i Satans fodspor. For han er jeres åbenlyse fjende.'' (al-Baqara 208).

''Det gode og det onde kan ikke være lige. Afværg det onde med det gode. Så vil du se, at selv den, du var fjende med, bliver som en nær ven.'' (Fussilat 34).

En islamisk stat kan på ingen måder bygges på uret, tvang eller blodbad. IS har fuldstændig misforstået islams fredelige budskab om sameksistens og retfærdighed. De og lignende rabiate tyrannier må gerne pakke deres holdninger væk og ikke bare smide dem i skraldespanden, men meget gerne helt ud af jordkloden, hvis det kan lade sig gøre! Nutidens jihad er at ''opfordre til det gode og afvise det onde''.

Peace and love!