Antisemitisme bør ikke bekæmpes med møder alene

Vi mangler handling fra integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (R), så vi kan få gjort noget ved den stigende antisemitisme i det danske samfund, skriver Finn Rudaizky, medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Dansk Folkeparti

Den jødiske Carolineskolen på Østerbro i København blev for nylig overmalet med anti-jødisk graffiti.
Den jødiske Carolineskolen på Østerbro i København blev for nylig overmalet med anti-jødisk graffiti. Foto: Leif Tuxen.

EFTER DEN JØDISKE CAROLINESKOLEN på Østerbro er blevet overmalet med anti-jødisk graffiti, har jeg påpeget, at der er en voksende antisemitisme i Danmark, som især drives af en gruppe mennesker med indvandrerbaggrund. Derfor er der brug for at tage skeen i den anden hånd.

Det indlæg har pludselig fået den radikale beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Anna Mee Allerslev, til at beskylde mig for usandheder. Det synes jeg er trist.

I Kristeligt Dagblad skriver borgmesteren således, at ”når Rudaizky antyder, at jeg i bund og grund ikke ønsker dialogen med de danske jøder, så er det direkte forkert og en usand påstand mod bedre vidende”.

Det ville måske være rart, om en af kommunens mange dyrt betalte spindoktorer kunne fortælle borgmesteren, at hvad jeg skrev var følgende: ”Jeg bliver så skuffet, hver gang jeg hører integrationsborgmester Anna Mee Allerslev tale om dialog, mens hun med den anden hånd signalerer, at en jødisk forening skal holdes væk fra en mangfoldighedsfestival på grund af pres fra arabiske kredse”.

Altså ikke et ord om, at hun ikke vil mødes med danske jøder. Derimod en refleksion over, hvad hun offentligt var ude at tilkendegive - nemlig at jøderne skulle holde sig væk fra en mangfoldighedsfestival. Det synes jeg, dengang som nu, er et meget uheldigt signal fra en dansk borgmester. Det understreger netop, hvilket voksende antisemitisk pres, det jødiske samfund er under i dag.

Jeg savner i høj grad, at den radikale borgmester tager afstand fra de hardcore muslimske miljøer og personer - om det måtte være børn, unge eller deres forældre. Jeg har argumenteret for, at skeen må tages i den anden hånd over for deres vold, overfald, hærværk og verbale trusler mod jøder.

Jeg ved ikke, om jeg skal le eller græde over dobbeltmoralen, når den radikale borgmester slutter sit indlæg med at sige, at hun ”ville ønske, at vi stod sammen om opgaven i stedet for at slå plat på den meget alvorlige situation”, samtidig med at hun udelukkende har inviteret Socialdemokraterne med på en møde-turné til udvalgte jødiske og muslimske grupper. Hvis man skal stå sammen og ikke slå plat på sagen, ville det måske være en god idé at invitere alle - inklusiv Dansk Folkeparti - med.

Jeg synes, at der i stedet for møder mangler noget handling fra borgmester Anna Mee Allerslev, så vi kan få gjort noget ved den stigende antisemitisme i det danske samfund. Dansk Folkeparti er klar.