Hej stat, kan du ikke lige opdrage mit barn?

Skal staten lære mit barn at skrælle en appelsin, åbne sin vandflaske eller binde sine snørebånd? Eller er det noget forældre selv skal lære sine børn? Mange børn kommer i dag i skole uden de mest basale færdigheder

Løgstrup skrev, at ”samfundet har den skole, det fortjener”. Og er det ikke på sin plads, at vi som forældre forventes at tage et personligt ansvar for de børn, vi selv har sat i verden? spørger journalist June Hornshøj.
Løgstrup skrev, at ”samfundet har den skole, det fortjener”. Og er det ikke på sin plads, at vi som forældre forventes at tage et personligt ansvar for de børn, vi selv har sat i verden? spørger journalist June Hornshøj.

HVAD ER MIT ANSVAR som forælder, og hvad er statens ansvar som skole? Skal staten lære mit barn at skrælle en appelsin, åbne sin vandflaske eller binde sine snørebånd? Eller er det noget, forældre selv skal lære deres børn?

Mange børn kommer i dag i skole uden de mest basale færdigheder. Resultat: Læreren eller pædagogen må lære barnet det. For i en klasse eller en stue med 27 andre elever er der nemlig ikke tid til at pille 27 appelsiner, åbne 27 skoletasker eller sørge for, at 27 børn også får spist leverspostejsmaden og ikke kun chokolademaden.

”Kan du ikke lige prikke Sofie på skulderen, hun spiser ikke så meget for tiden,” siger Sofies mor. Men det kan man ikke nødvendigvis. Forskellen på et hjem og en skole er, at der ikke er et, to eller tre børn. Der er 27 andre børn, der også lige har noget akut. Og hvis ikke alle bidrager, hvor de kan, så går det ikke.

ALDRIG HAR FORÆLDRE været så optagede af deres børn, og aldrig er børneopdragelsen blevet udliciteret så meget til statslige professionelle i stedet for familien selv.

Når Sylvester deler kage ud på sin fødselsdag, er det staten repræsenteret af skolen eller børnehaven, der er inde at lære børnene at sige tak for kage. Hvis der er en, der står uden for legen, er det staten, der skal lære dem at spørge, om de vil være med i legen. Børnene er jo uskyldige ofre i denne velfærdsglasur, hvor det hele skal se så pænt ud på overfladen, og man ikke tør sige nej til sit barn af frygt for, at de andre vender sig om i køen i Irma. Men børnene kan jo ikke kan gøre for, at deres forældre ikke har turdet opdrage dem og sige nej og sætte grænser i ny og næ, de er jo forsvarsløse i den sammenhæng. De får et hårdt liv foran sig, fordi de bliver svigtet på den måde. Hvem har lyst til at få en kæreste eller kollega, der kun tænker på sig selv?

Børnene skal forstå, de ikke er 27 egoer, der skal fokusere på deres egen navle. De er faktisk en del af et fællesskab. Hvis man ikke forstår det og bidrager der, hvor man kan, så kan skolen ikke fungere. Der er ikke ressourcer til, at staten skal opdrage 27 børn fra scratch . Skolens primære opgave er læring, ikke opdragelse.

Der er naturligvis også et dannelsesaspekt. Men at forældrene står i klassen fem minutter efter, at klokken har ringet om morgenen, fordi de lige skal sludre med en anden forælder, og laver grimasser og siger ”uha, nu får jeg nok skældud af læreren”, burde slet ikke forekomme. For det er sjovt nok de samme forældre, der står på spring, hvis der er det mindste med deres barn, som skolen ikke lever op til.

At gå i skole er ikke som at shoppe en sweater i Magasin. Kan du ikke lide den grønne, bytter du til den gule. Eller smider den ud. Skolen bryder sammen, hvis det er holdningen.

Løgstrup skrev, at ”samfundet har den skole, det fortjener”. Og er det ikke på sin plads, at vi som forældre forventes at tage et personligt ansvar for de børn, vi selv har sat i verden? At vi ikke udliciterer opdragelsen til staten – eller endnu værre, til barnet selv

June Marie Hornshøj er journalist og forælder.