Dette er en kronik. Kronikken er udtryk for skribentens egen holdning. 

Arvesynden er meget ældre end Luther

Arvesynden er blevet centrum for den seneste tids Luther-kritik. Men hverken Luther eller Augustin opfandt arvesynden, der allerede blev nævnt at Paulus

I det aktuelle frontalangreb på Folkekirkens konfessionelle karakter som luthersk har biskop Thomas Reinholdt Rasmussen stillet sig op som forsvarer. Hans forudsætning er, som han oplyser, den miskredit kirkefaderen havnede i efter 1968. Luthers person blev karakteriseret som voldsom og grov i omtalen af jøder, og han blev anklaget for at opildne til nedslagtning af de bønder, der søgte at bedre deres sociale kår.

I de revolutionære 1970'ere gled person og teologisk anliggende sammen til en endog meget sort klat. Reinholdt Rasmussen giver en fin skildring af, at hans vej i studietiden ud af mørket blev en skelnen mellem det han kalder ”Luther” og ”det lutherske”. I sin kronik i Kristeligt Dagblad den 13. juni henviser han Luther til historiens fortidighed, mens han bestemmer det lutherske som den frihed, der udspringer af Luthers tale om ”Kristus alene”. For Reinholdt Rasmussen er friheden begrundet i, at det lutherske altid er ”Kristus alene” uden nogen som helst tillæg. Det lutherske er troen på syndernes forladelse i Kristus. Slut og basta!