Måske skal der stilles større krav til faddere ved dåb

Burde der ikke indføres en regel om, at faddere normalt skal være medlemmer af folkekirken eller et andet kristent trossamfund, spørger sognepræst

De fleste præster – jeg selv inklusive – oplever ikke sjældent faddere, der er døbt, men udmeldt af folkekirken, og hvis attitude er, at fadderskabet alene handler om at være med fremme i forreste række i kredsen omkring dåbsbarnet. Det sker endda, at selv udøbte bliver godkendt som faddere, skriver sognepræst.

Den seneste tids ateistiske kampagne for udmeldelse af folkekirken har fået mig til at tænke på, om ikke tiden er inde til at stramme lidt op på reglerne for at være fadder ved dåb.

De eneste krav, der stilles i dag, er, at fadderne skal være døbt med en kristen dåb, og at de skal være minimum i konfirmationsalderen. De regler stammer fra en tid, hvor de meget få, der ikke var medlemmer af folkekirken, stort set alle var medlemmer af et andet kristent trossamfund. Og var de ikke det, ville de næppe drømme om at sige ja til at være faddere ved en dåb.

Fadderne påtager sig ved dåben et medansvar for dåbsbarnets oplæring i den kristne børnelærdom. Hvis vi fra kirkelig side ser helt bort fra den omstændighed, at de fleste, der i dag melder sig ud af folkekirken, ikke melder sig ind i et andet kristent trossamfund, men ganske enkelt vender kirke og kristendom ryggen, er vi selv med til at udhule fadderinstitutionen.

De fleste præster – jeg selv inklusive – oplever ikke sjældent faddere, der er døbt, men udmeldt af folkekirken, og hvis attitude er, at fadderskabet alene handler om at være med fremme i forreste række i kredsen omkring dåbsbarnet. Det sker endda, at selv udøbte bliver godkendt som faddere.

Spørgsmålet er, om ikke der burde indføres en regel om, at faddere normalt skal være medlemmer af folkekirken eller et andet kristent trossamfund. Vi skal naturligvis på ingen måde udelukke medlemmer af andre kirker i det økumeniske fællesskab. Og præsten skal have mulighed for at dispensere efter samtale med den pågældende om indholdet af fadder-institutionen.

Men vi kan godt minde udmeldte om, at uanset årsagen til deres udmelding er det et signal, som har konsekvenser i forhold til det, der sker i kirken.

Kaj Bollmann er sognepræst og næstformand i Kirkeligt Centrum