Prøv avisen
Debat

Uvidenhed om autisme fører til mobning

"På en skole, hvor der går børn med autisme, skal alle kende til diagnosen. Det er min erfaring, at når vi har en fælles viden og forståelse, så undgår vi mobning," skriver Yvonne Olsen. Modelfoto. Foto: Nima Stock

Autisme er et komplekst handicap, som mange ikke ved noget om. Men mere viden og forståelse kan bremse mobning af autister, skriver lærer og autismevejleder Yvonne Olsen.

Det gør ondt, når børn bliver mobbet på grund af handicap som autisme. Jeg læste om Silas i Kristeligt Dagblad den 11.01.17.Her fortæller hans far, hvordan ordet ”autist” bliver brugt nedladende og latterliggørende over for børn i skolen og i det offentlige rum.

Hvorfor lærer forældre ikke deres børn at opføre sig ordentligt? Hvorfor har nogle børn så lavt et selvværd, at de skal hævde sig ved at mobbe andre? Hvorfor har skolen en kultur, hvor mobning bliver et mønster? Jeg er sikker på, at disse vinkler med rette er en del af årsagen til mobning, men jeg tror også, at uvidenhed spiller en stor rolle.

De unge i toget, kollegaen på arbejdspladsen, mennesker på de sociale medier er bange for det, de ikke ved noget om. De putter deres frygt ind i nogle stereotyper og gør nar af dem.

Hvad er autisme?

Autisme er et ret komplekst handicap. De mennesker, der har autisme, har vanskeligheder inden for social forståelse, men hvad er det? Alle spædbørn lærer i det nære samspil med deres mor at aflæse ansigter og at føle tryghed. De skaber et fundament for intuitivt at forstå andre mennesker. Den forståelse bringer vi med os videre i livet, når vi møder andre mennesker og udvikler os socialt. Vi, der ikke har autisme, vi tænker ikke over vores sociale forståelse, den er der bare. Det er derfor, at det er så svært for os at forstå, at der findes mennesker, der ikke tænker som os. Mennesker med autisme føler, tænker og handler helt rationelt ud fra den forståelse af verden, som de har. På os virker de akavede, asociale, uhøflige og specielle. Vi forstår dem ikke, det skaber usikkerhed og frygt.

Jeg arbejder på en folkeskole, hvor vi har skabt et miljø, der er tilpasset mennesker med autisme. På en skole, hvor der går børn med autisme, skal alle kende til diagnosen. Det er min erfaring, at når vi har en fælles viden og forståelse, så undgår vi mobning. På vores skole har vi mange forskellige hensyn og individuelle aftaler. Det skaber ikke konflikt, fordi eleverne ved, at i en mangfoldig skole er der forskel på børn og derfor også forskel på regler og aftaler.

Inklusion af af autister i skolen

Det har vist sig, at være katastrofalt, når folkeskoler inkluderer børn med autisme uden at have den nødvendige grundviden og erfaring. I nogle kommuner kommer børn og unge med autisme ikke i skole. Børn med autisme bliver marginaliseret, og nogle ender som Silas, som et mobbeoffer.

Regeringen trak sit måltalsregulerede inklusionsprojekt tilbage. Det bifalder jeg, for at sætte tal på inklusion giver ingen mening. Men jeg kan frygte, at hele inklusionstanken spiller fallit. Når inklusionen lykkes, så lykkes det at skabe en skole og et samfund, hvor man ikke mobber handicappede børn.