Prøv avisen
Mediekommentar

Berømmelsen er blevet tilgængelig for flere

Tidligere jægersoldat Thomas Rathsack har haft 30 deltagere gennem TV 2-serien ”Korpset – gjort af det rette stof”. – Foto: M. Hald/Ritzau Scanpix

At skaffe medvirkende til tv-programmer synes ikke at være svært. Langt vanskeligere er det at sikre den rigtige blanding af mennesker, så seerne har nogen at identificere sig med, holde af eller endda drømme om, skriver Kurt Strand

”I KÆMPEDE med næb og kløer; I gjorde, hvad I kunne. De sidste otte døgn har I lært mere om jer selv, end de fleste lærer om sig selv på et helt liv.”

Med rolig, afdæmpet og alfaderlig stemme sagde tidligere jægersoldat Thomas Rathsack onsdag aften farvel til de sidste to deltagere i TV 2-serien ”Korpset – gjort af det rette stof”. En realityserie om et aspirantkursus, der skilte potentielle elitesoldater ud fra dem, der ikke havde vilje, kræfter og evner til at gennemføre. Og som uden officiel godkendelse skulle vise, hvad der venter potentielle soldater på adgangsvejen til forsvarets jægerkorps.

De sidste to – som altså klarede sig igennem – havde i løbet af otte døgn i et naturområde i Thy været våde, udmattede, kolde, sultne og en hel masse andet, som de fleste næppe frivilligt ville udsætte sig selv for. Sammen med 28 andre havde de maset på med gentagne ydmygelser og anstrengelser som gennemgående kendetegn. Og i seks timelange udsendelser – der mod betaling kan ses på TV 2/Play – har de siden slutningen af januar delagtiggjort hinanden, deres instruktører og ikke mindst seerne i deres kamp for at holde ud.

JAMEN, HVORFOR? Noget entydigt svar findes ikke, men trangen til at prøve sig selv af, bevise det umulige og overskride personlige grænser synes at være gennemgående hos de fleste. Svar, der også er gyldige for masser af ofte imponerende præstationer i store folkelige begivenheder med løbesko, langrendsski eller latexsvømmehætte som vigtige dele af udstyret.

Antropologer, psykologer og andre med forstand på menneskers adfærd bidrager af og til med forklaringer om modernes menneskers mangel på rigtige udfordringer. Om at de keder sig og derfor må kaste sig ud i tilsyneladende vanvittige forsøg på at overgå sig selv.

Eller at de – når det gælder en realityserie i tv – blot søger de 15 minutters berømmelse, der i 1968 blev proklameret som værende ethvert menneskes ret af den amerikanske multikunster Andy Warhol.

NETOP BERØMMELSEN er med et voksende udbud af tv-kanaler og videoplatforme på nettet i de sidste par årtier blevet mulig og tilgængelig for flere og flere. Selv med et begrænset udbud på fjernkontrollen er der stort set hver eneste dag året rundt adgang til mennesker, der bygger boliger, gifter sig eller forsøger at tabe et svimlende antal kilo.

At skaffe medvirkende synes ikke at være svært. Langt vanskeligere er det at sikre den rigtige blanding af mennesker, så seerne har nogen at identificere sig med, holde af eller endda drømme om.

Således også med de oprindeligt 30 medvirkende i ”Korpset – gjort af det rette stof”. For som Thomas Rathsack iført stramtsiddende T-shirt over sine lårtykke overarme formulerede det allerede i første udsendelse: ”I har søgt ind i en verden, som I skal bevise, at I har fortjent at være i.” En verden, blev det føjet til, hvor ”viljestyrke er nøgleordet”.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af P1-programmet ”Mennesker og medier”.