Bertel Haarder om ny, fri læreruddannelse: Det pædagogiske felt trænger til nye idéer

Debatinterview. En fri læreruddannelse er på vej i Jylland. Bertel Haarder er begejstret og ønsker sig et lignende initiativ på Vestsjælland. Allerhelst efter finsk forbillede

Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Hvorfor ønsker I i Venstre en ny, fri læreruddannelse?

”Vi vil gerne give plads til noget initiativ og nogle nye idéer i læreruddannelsen. Der er en kreds i Herning, der har nogle idéer til, hvordan de kan styrke dannelsen og kvaliteten, og politisk har Kristian Jensen (V) været den drivende kraft. Selv har jeg fulgt op med et forslag om en parallel institution i Vestsjælland, hvor man har været så uklog at nedlægge seminariet i Holbæk. Nedlæggelsen har ført til, at antallet af lærere i Odsherred Kommune, der ikke har en læreruddannelse, er vokset eksplosivt. Jeg har ladet mig inspirere af et meget vellykket forsøg med en skolebaseret læreruddannelse i Vordingborg, hvor de studerende bliver ansat på en skole, samtidig med at de bliver optaget på uddannelsen. Dermed får de en helt anden praksisnærhed.”

Hvad skal der til, for at en ny uddannelse giver mening?

”Jeg er først og fremmest ude på at give plads til folk med nye idéer, for tingene kan altid gøres bedre og anderledes. Men det er ikke mig, der skal skræddersy en uddannelse. Hvis folkene i Herning spytter i næverne og siger, at de vil skabe noget nyt, så er det en værdi i sig selv. Og hvis nogen vil tage et tilsvarende initiativ på Vestsjælland, skal vi gøre plads til det. Jeg er selv seminarieadjunkt af profession, og jeg ville især lade mig inspirere af den finske læreruddannelse, der er langt mere praksisnær end den danske. Her underviser seminarieunderviserne selv børn i skolen. Og så ville jeg åbne for, at man, hvis man eksempelvis vil have linjefag i tysk, kan tage det på et tysk universitet eller en tysk professionshøjskole. Så jeg ønsker mig inderligt, at nogen vil prøve den finske model kombineret med den skolenære uddannelse i Vordingborg og med muligheden for at tage dele af uddannelsen i udlandet.”

Artiklen fortsætter under annoncen

Stefan Hermann, der er formand for Danske Professionshøjskoler, der huser læreruddannelserne, har kritiseret forslaget og mener hellere, politikerne skulle give den eksisterende læreruddannelse mere frihed.

”Det har han ret i, men det ene udelukker ikke det andet. En åbning for en fri læreruddannelse vil sætte skub i det offentlige system og få ministeren til at interessere sig for læreruddannelsen. Derfor synes jeg ikke, Stefan Hermann skal gå i forsvarsposition, han skal i stedet råbe hurra og sige, at det er da dejligt, at nogen har lyst til at prøve noget nyt.”

Ifølge tidligere skoleleder Jens Raahauge peger pilen på jer politikere. Han siger: ”Da jeg snusede til forslaget om en ny og fri læreruddannelse i Herning, kom jeg til at tænke på den gamle talemåde om, at først pisser de på os, så siger de, at vi stinker. Se, først nedbrød de læreruddannelsen, og nu siger de, at den ikke hænger sammen.” Hvilket ansvar har politikerne for kvaliteten af de eksisterende uddannelser?

”Jens Raahauge burde omsætte sin galde til nogle forslag til, hvordan han vil ændre læreruddannelsen. Så vil vi lytte med stor interesse. Jeg er lutter øren. Han sparker åbne døre ind. Hvis bare de ville tænke lidt frodigt.”

Venstre har haft statsministerposten i 14 af de seneste 20 år. Hvis det her er så god en idé, hvorfor gjorde I det så ikke, da I sad for bordenden?

”Der har ikke været flertal for det. Stefan Hermann og Jens Raahauge har ret i, at læreruddannelsen er i meget snævre tøjler, og derfor synes jeg, de skulle skynde sig at gå foran med de ønsker, de har. Så tror jeg, de vil møde stor velvilje.”

Kan idéen med private uddannelser udvides til også at gælde eksempelvis det pædagogiske felt?

”Efter min mening: Ja. Der synes jeg, man skulle gøre forsøg med mesterlære, altså noget, der ligner skolebasering, og det har jeg altid ment.

Det er et område, hvor partierne hæger meget om, at tingene skal forblive, som de er. Men for mig er det afgørende at give plads for folk med nye idéer, folk, der vil noget. Det trænger vi til i hele den sektor.”