Biskop uden tøj på: Peter Fischer-Møller har sat sig uden for den kristne bekendelse

Biskop Peter Fischer-Møller er langt ude, når han siger, at der findes andre veje til Gud end gennem Kristus, mener præst Henrik Højlund

Henrik Højlund og Peter Fischer-Møller.
Henrik Højlund og Peter Fischer-Møller. . Foto: Cathrine Ertmann/Niels Hougaard/Polfoto.

Jeg blev forleden ringet op af en journalist fra Kristeligt Dagblad, som henviste til en tysk præst, som mener, at mange af hans kolleger er uden tro og derfor har brug for, at nogen missionerer for dem. Journalisten ville vide, om jeg mener, at vi har samme problem i Danmark. Min første reaktion var: Det slipper man ikke godt fra at sige – at der findes ikke-troende præster.

Ganske vist var der et menighedsråd, der for nogle år siden i et stillingsopslag efterlyste en troende præst. Men det vakte også stort røre. Hvem er vi, at vi skulle kunne dømme nogen ude?

Peter Fischer-Møllers seneste udspil i Kristeligt Dagblad den 1. december får mig til at smide forsigtigheden: Han er godt nok langt ude. I klar tekst siger han, at der findes andre veje til Gud end gennem Kristus. Der findes andre fortællinger om Gud, som kan have lige så meget for sig som den kristne fortælling.

Nå ja, klar tekst og klar tekst. Peter Fischer-Møller tåger rundt i svarene. Han kan godt høre, at noget af det – selv i den altrummelige folkekirke – er lige på kanten. Men til syvende og sidst lykkes det ham ikke at sløre, hvad han egentlig mener: ”Vi har som kristne ikke patent på vejen til Gud,” slutter interviewet.

Man ser det for sig: Apostlene, der gik ud i hele verden for at gøre alle folkeslag til Jesu disciple, fordi al magt var givet ham. Men så kom de i tanker om, at Jesus nok alligevel ikke lå inde med hele sandheden om Gud. Godt nok mente de at have forstået, at han var den inkarnerede Gud, i ham boede hele guddomsfylden, han var Guds herligheds glans, hans væsens udtrykte billede. Han var den enbårne, som selv er Gud, og var blevet Guds tolk og alt det der. Men alligevel. Han kunne vel ikke have patent på hele sandheden om Gud. Bedre lytte til de andres gudsfortællinger for at blive klogere på Gud. Måske kunne man med tiden i religiøs samdrægtighed finde en vej til Gud.

Det postfaktuelle samfund har sin teologiske variant.

Peter Fischer-Møller har sat sig uden for den kristne bekendelse. Han er givetvis troende. Han tror sikkert fuldt og fast på det, han siger. Men han siger ikke det, troen siger. Han taler ikke troens sprog. Han er i egentligste kristelige forstand ikke troende. Men han er biskop. Og formand for et missionsselskab. Forstå det, hvem der kan.

Henrik Højlund er sognepræst og formand for Evangelisk Luthersk Netværk.