Bliver Søren Pind ny DR-general?

Søren Pind besidder en række kvalifikationer, som en anden vigtig kulturinstitution har hårdt brug for, skriver journalist Kurt Strand

Som partifællen Bertel Haarder udtrykte det, da han i onsdagens ”P1 Morgen” kommenterede Pinds mislykkede forsøg på at blive direktør på Det Kongelige Teater: ”Der er jo andre store kulturinstitutioner, han kunne blive chef for”.
Som partifællen Bertel Haarder udtrykte det, da han i onsdagens ”P1 Morgen” kommenterede Pinds mislykkede forsøg på at blive direktør på Det Kongelige Teater: ”Der er jo andre store kulturinstitutioner, han kunne blive chef for”. Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix.

”DET VAR UDTRYK FOR, AT jeg var nået til vejs ende på den politiske scene, og at jeg nu skulle finde på noget andet.”

Med disse ord forklarede nu forhenværende uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) i TV Avisen tirsdag aften, hvorfor han gerne ville have været direktør på Det Kongelige Teater. Jobbet gik til Kasper Holten, men Pind var ifølge eget udsagn ”tæt på”.

At nationalscenen var interessant for den erfarne Venstrepolitiker, kom næppe som en overraskelse for dem, der kender ham. Søren Pind er et dannet menneske, som spænder fra danske klassikere til Elvis Presleys udødelige hits. Og så kan han det politiske spil, hvilket i sig selv er en afgørende egenskab for topledere i den offentlige sektor, hvor det er et vilkår at have gode og tætte kontakter på Christiansborg og nærmeste omegn.

DERMED BESIDDER PIND en række kvalifikationer, som en anden vigtig kulturinstitution har hårdt brug for. Institutionen står foran en såkaldt ”fokusering” med 20 procent mindre på budgettet, men trænger samtidig til en offensiv ledelse.

Den nævnte institution er naturligvis – som antydet i overskriften på denne mediekommentar – DR. Nuværende generaldirektør Maria Rørbye Rønn har efter snart otte år ryddet op og strømlinet på de interne linjer, men i offentligheden er hun ikke just et lysende fyrtårn. Ørefigner er regnet ned over DR i de senere år, voldsomme sparekrav har været kendt længe og irritation over påstået volumensyge er gentaget så ofte, at den fremstår som en kendsgerning.

Svarene fra DR har været temmelig defensive, og i mediebranchen undrer flere topchefer sig over, at der ikke længe inden de forestående medieforhandlinger kom offensive udspil om håndtering af for eksempel fake news, internationale tech-giganter og yngre aldersgruppers ændrede medievaner.

OG SELV OM generaldirektørstolen ikke lige nu er ledig, kan den hurtigt blive det. Da kulturmininister Mette Bock for nylig i ”Debatten” på DR2 belærte Maria Rørbye Rønn for åbenbart ikke at forstå meningen med besparelserne, blev det tolket som en offentlig undsigelse af generaldirektøren.

Men allervigtigst kan de omfattende ændringer som DR skal igennem være en anledning til et skift i toppen. Når Søren Pind i den forbindelse kan være et godt bud, er det ikke mindst, fordi han må forventes at være hundrede procent enig i det politiske mål om at slanke DR. Desuden har medier og mediepolitik stået højt på hans dagsorden i det meste af karrieren, og han har aldrig været bleg for at sige sin mening om etik, prioriteringer og hovedløse breaking news.

Og som partifællen Bertel Haarder udtrykte det, da han i onsdagens ”P1 Morgen” kommenterede Pinds mislykkede forsøg på at blive direktør på Det Kongelige Teater:

”Der er jo andre store kulturinstitutioner, han kunne blive chef for”.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.