Breaking news bliver smidt på tiltrængt slankekur

CNN skærer ned for mængden af breaking news og gule bjælker. Det burde de danske medier lade sig inspirere af, skriver Kurt Strand

Det har en "ulven kommer"-effekt, når medierne sætter gule bjælker på selv små nyheder, skriver Kurt Strand.
Det har en "ulven kommer"-effekt, når medierne sætter gule bjælker på selv små nyheder, skriver Kurt Strand. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix.

En lidt overset, men skelsættende, beslutning i den globale medieverden er sat i værk fra begyndelsen af denne måned: Amerikanske CNN er nemlig begyndt at skære i mængden af breaking news-historier ”for ikke unødigt at alarmere seerne”, siger direktør Chris Licht ifølge flere medier. ”Fremover”, fortsætter han, ”skal ’breaking news’ betyde, at noget virkelig stort sker”.

Når CNN-beslutningen er vigtig, skyldes det ikke mindst, at netop breaking news har været en vigtig del af tv-stationens dna. Og fordi satsningen på at viderebringe både stort og småt i samme øjeblik det sker, har dannet skole for medier over hele verden. Også herhjemme, hvor brugen af alarmerende, gule nyhedsbjælker ikke sjældent virker ufrivilligt komisk.