Prøv avisen

Bryggerier: Drik flere øl og afhjælp alkoholproblemet

Juleøl i glas. Foto: Lars Wittrock/til web

Hvis der reklameres mere for øl, vil det sænke danskernes forbrug af vin - der som bekendt har et højere alkoholindhold. Derfor mener Bryggeriforeningens formand, at flere ølreklamer er vejen frem

Markedsføring handler om at skabe præference for et mærke eller en kategori. Reklamer flytter markedsandele. De udvider ikke markedet. Danskerne får nu mere alkohol fra vin end øl. Hvis den udvikling skal vendes, nytter det ikke noget at forbyde reklamer for øl tværtimod.

Både store og små danske bryggerier har brug for at reklamere for deres bryg. Reklamerne kan i virkeligheden være med til at flytte forbruget tilbage til øl og dermed reducere danskernes totale forbrug af alkohol. De europæiske vinproducenter modtager mere end en milliard kroner om året i tilskud til markedsføring, og de skilter endda med støtten i deres annoncer for vinen.

Eksperter påpeger øllets fordele i forhold til vinen: Ved middagsbordet kommer et ægtepar let til at dele en hel flaske vin og får dermed tre-fire genstande hver. En stor flaske specialøl med samme antal deciliter og samme pris som en hæderlig bordvin giver bonus til både smagsløgene og helbredet med halvt så mange genstande som vinen.

Markedsføring er en naturlig del af både forbrugernes og virksomhedernes hverdag. Markedsføring er en essentiel faktor i en effektiv markedsøkonomi. Erhvervsdrivende skal have mulighed for at oplyse markedet om eksisterende og nye varer. Markedsandelene på alkohol flytter sig ikke kun mellem forskellige mærker inden for for eksempel varekategorien øl. Det flytter også rundt på andelene mellem øl, vin og spiritus. Vi mener, at det er bedre at drikke øl, som er et lavt alkoholholdigt produkt.

Et forbud mod markedsføring vil skade udviklingen af nye produkter. Nye virksomheder vil være udelukket fra at trænge ind på markedet, fordi de fratages muligheden for at gøre opmærksom på sig selv. Den nuværende markedssituation vil blive låst fast. Det vil være en hæmsko for den danske øl-revolution, som giver danskerne et væld af smagsoplevelser. Og til stadig mere konkurrencedygtige priser i kampen mod vinens voldsomme vækstrater i samme periode.

I en lederartikel i Kristeligt Dagblad for nylig lyder overskriften: Brug for opgør med alkoholkultur. Det synspunkt støtter vi i Bryggeriforeningen. Vi arbejder netop for, at alkohol bør nydes med omtanke og respekt. Unge under 16 år bør slet ikke drikke alkohol. Og bryggerierne har været primus motor i oprettelsen af Alkoholreklamenævnet, hvor alle har mulighed for at klage over markedsføring af alkohol.

Kristeligt Dagblads lederskribent hævder, at ingen ud over producenterne formentlig vil savne alkoholreklamer, hvis de blev forbudt. Men er det i forbrugernes interesse at fastlåse et marked, hvor vinen på få årtier har overhalet øllet som ledersager til maden? Samtidig roser lederartiklen det franske forbud mod alkoholreklamer.

Lederskribenten glemmer bare at fortælle, at det franske forbud er udtryk for protektionisme, hvor man forbyder reklamer for at beskytte de franske vinproducenter mod konkurrence fra øl.

Forebyggelseskommissionen konkluderede, at et forbud mod reklamer ikke ville have nogen signifikant effekt på middellevetiden. Alligevel anbefalede kommissionen et forbud, fordi, som formand Mette Wier udtrykker det: Reklamerne gør, at vi forbinder alkohol med noget, der er positivt, og som giver succes og livsglæde.

Denne tankegang åbner helt uanede muligheder for nye forbudstiltag i Danmark. Forhåbentlig er jeg ikke den eneste, der finder det betænkeligt, hvis diverse forbud og lovgivning skal tage udgangspunkt i følelser eller fornemmelser. Og det er da også glædeligt, at lederartiklen i Kristeligt Dagblad konkluderer, at det ikke er reklamer, der har størst indflydelse på de unges drikkevaner. Det har derimod venner og forældre.

Bryggeriforeningen kan kun opfodre til, at voksne går i dialog med de unge og sætter grænser for drikkeriet. Vi hjælper til dialogen og argumenterne med hjemmesiden www.klarsnak.com.

Niels Hald er direktør i Bryggeriforeningen